Yazılarda Etkili Paragraflar Oluşturma Rehberi

İnternet ortamında size başlık yazma, görsel oluşturma, sosyal paylaşım yapma, tanıtma, öne çıkarma ve buna benzer konularda bilgi veren sayısız yazı okuyabilirsiniz. Bunlar işe yarar yazılardır ama hiçbirisi doğrudan bir içeriğin temellerinden birisi olan paragraflar konusunda size bilgi vermez. Buna artık bir son vermenin gerektiğini düşünüyorum. Sizin için hazırladığım etkili paragraflar oluşturma rehberiyle artık yazılarınızı daha okunabilir ve daha sürükleyici bir hale dönüştürebilirsiniz.

Paragraflar neden önemlidir? Bu soruya cevap verilebilecek birbirinden farklı yön vardır ama en önemlisi sitenize gelen ziyaretçilerin yazdığınız her kelimeyi dikkate almasıdır. Görseller, başlıklar ve diğer ögeler için yine benzer durum geçerlidir. Okuyucular aradıkları bilginin sizin yazınızda olduğuna inanıyorlarsa onu didik etmekten çekinmeyeceklerdir. Bu didik didik etme işleminde ise onlara yön gösterebilecek paragraflara ihtiyacınız olacaktır.

Birçok okuyucu için upuzun paragrafları okumak zulümdür. Bu tür okuyucular gördükleri maddelere ve öne çıkarttığınız diğer bilgilere göz attıktan sonra sitenizi terk ederler. Oluşturduğunuz o bilgi yığını paragraflar onlar için sadece maddeleri açıklayan kelimelerden oluşur. Bazı okuyucular ise özellikle bu paragraflara dikkat ederler. Maddelere ayırdığınız bilgilerin niteliklerini ve değerlerini öğrenmek isterler.

Blog yazarları burada büyük bir yanılgıya düşerler. Oluşturdukları paragrafların başlıklar ve maddeler kadar ilgi çekmeyeceğini düşünürler. Bazen devrik cümleler, bazen anlamsız tanımlamalar içerisine girişirler. Onları okuyan kişiler ise blog yazarının kredi notunu anında düşürür. İlgili yazarın yazılarını bir daha okumamak üzere siteden uzaklaşırlar. Bunu ziyaretçilerine yaşatmak isteyen bir blog yazarı olmak istemezsiniz öyle değil mi? O zaman okumaya devam edin.

1. Cümle Sayısına Dikkat Etmek

Büyük yankı uyandıran pazarlama alışkanlığını biliyor olmalısınız. Birinci cümle ikinci cümleyi, ikinci cümle üçüncü cümleyi, üçüncü cümle dördüncü cümleyi okutmak için yazılır. Bu döngüyü bir paragraf boyunca devam ettirerek onu okuyan kişiyi paragrafın sonuna getirebilirsiniz.

Bir paragrafta yer alan dördüncü cümleden sonrası boşa konuşmadır. Kimse o dördüncü cümleyi okumak için gayret göstermez çünkü okuyan kişinin ilgisi üçüncü cümleden sonra tamamen bitme noktasına gelir. Öyleyse oluşturduğunuz paragraflarda yer alan gereksiz cümleleri kesip atmalısınız.

2. Fikir Birliği Oluşturmak

Yukarıda belirttiğim pazarlama stratejisinin işe yaramasının en önemli nedeni insanların beklenti halinde yazıları okumasıdır. Bu beklenti neticesinde insanlar birinci cümleden sonra ikinci cümlede daha doyurucu bilgi edinmek isterler. Bu doyurucu bilgi ortada yoksa okumaya devam etmezler.

Bu gerçeklik nedeniyle bir paragrafta yer alan cümlelerin her birisi bir önceki cümleyle bağlantılı olmalıdır. Fikir birliği oluşturmanın anlamı cümleleri bir zincir halinde dokumayı başarmaktır. Yazılarınızı okuyanlar bu akıcılığı fark ettikleri zaman oluşturduğunuz fikir birliğini kavramakta zorlanmazlar.

Bu yaklaşım hem cümleler hem de yeni başlayan paragraflar için geçerlidir. Yeni bir paragrafın ilk cümlesi bir önceki paragrafın son cümlesiyle bağlantılı olmak zorundadır. Bunun için bir paragrafı nasıl bitireceğinizi ve yeni bir paragrafı nasıl başlatacağınızı iyi bilmelisiniz.

3. Paragrafları Sonlandırmak

Her paragraf bir ana fikir ortaya atar ve bu fikri açıkladıktan sonra görevini tamamlar. Bu nedenle tek cümleden oluşan paragraflarla sık sık karşılaşabilirsiniz. Birbirinden farklı fikirleri aynı paragraf içerisinde yazarsanız iki fikirden birini çöpe atmış olursunuz.

Yazılarınızı okuyan kişilerin anında paragrafları atlayıp maddelere ve başlıklara geçmesini istemiyorsanız belirttiğim kurala uyum sağlamak zorundasınız. Bu zorunluluğa aldırış etmeyen her yazarın oluşturmuş olduğu içeriklerin okunma süresi oldukça kısadır. Çünkü ziyaretçiler sadece başlıkları okur ve gider.

4. Cümle Uzunluklarını Çeşitlendirmek

Birçok yazar için kısa cümleler efsanedir. Ziyaretçilerin kısa cümlelerden hoşlandıklarını sandıkları için böyle düşünürler. Gerçekte olması gereken ise cümle uzunluklarının çeşitli biçimlerde oluşturulmasıdır. Bir paragrafta cümle uzunlukları farklı olduğu zaman ziyaretçinin okuma eylemine bir ivme kazandırırsınız.

Artık paragraf oluşturma konusunda çok daha dikkatli olacağınızı düşünüyorum. Bu teknikleri kullanarak sitenize gelen ziyaretçileri yazılarınızı okuma konusunda biraz daha teşvik edebilirsiniz. İhtiyacınız olan zaten bu değil mi? Yoksa blog yazarlığıyla bir ilginizin olmaması gerekir.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap