A’dan Z’ye SEO Terimleri

Arama motoru optimizasyonu sektöründe yeni birisi misiniz? Bu alanda araştırma yapmak istiyorsunuz ama karşınıza çıkan terimlerin ne anlama geldiğini tam olarak bilmiyor musunuz? Şanslı olduğunuzu söylemeliyim çünkü size özel bir sözlük hazırladım. SEO alanına yeni giriş yapmış olan herkese yardımcı olabilecek bu sözlük sayesinde okuduğunuz veya dinlediğiniz içerikleri çok daha rahat anlayabilirsiniz.

seo-terimleri

Görsel Kaynağı: DepositPhotos

Kapsamlı SEO sözlüğü A’dan Z’ye olacak bir biçimde yazılmıştır. Bazı tanımlamalarda hataların bulunabilir. Bu hataları isteyerek yapmadığımdan emin olabilirsiniz. Eğer bir terimde hatalı tanımlama olduğunu düşünüyorsanız değiştirilmesi için bunu bana bildirmeniz yeterli olacaktır.

-A-

301 Redirect – Kalıcı sunucu yönlendirmesi anlamına gelir. Standartlaşma problemlerini ortadan kaldırmak için oldukça kullanışlı bir yöntemdir.

AdWords – Google’ın tıklama başına ödeme bağlamında çalışan reklam programıdır. Site reklamcılığı konusunda oldukça yaygın bir reklam programıdır.

AdWords MFA – Google AdSense reklamcılığı üzerinden para kazanmak için oluşturulan siteler için kullanılan bir terimdir.

Affiliate – Bir ortaklık sitesi bir ürünü veya hizmeti pazarlayan ve satın alınması karşılığında komisyon kazanılmasını sağlayan program türüdür.

Algorithm – En basit haliyle algoritma olarak tanımlanabilir. Arama motorları tarafından, yapılan arama sorgularına karşılık gelecek sonuçları kullanıcıya sunmak için geliştirilmiştir.

Alt Text – Bir görsel için tanımlama bilgisidir. Son kullanıcıya ulaştırılmaz. Sadece kullanıcı ilgili görseli göremediği zaman bu bilgiyle karşılaşır. Bu bilgi oldukça önemlidir çünkü arama motorları görselleri doğrudan okuma yetisine sahip değildir. Bu bilgi girilerek resim hakkında arama motorlarına bilgi verilebilmektedir.

Analytics – Sitenizin kullanıma yönelik verileri elde etme ve analiz etme konusunda yardımcı bir programdır. Google Analytics oldukça zengin özelliklere sahip, popüler ve kullanımı ücretsiz bir programdır.

Anchor Text – Bir bağlantının kullanıcıya gözüken metni olarak ifade edilebilir. Arama motorları çapa metni olarak bilinen bu ibarelerden yararlanarak bağlantı verilen site ve içerik arasındaki uygunluğu kontrol etmektedir.

Authority – Sitenin belirli arama sorguları için sahip olduğu güven miktarıdır. Otorite veya güven, güvenilir diğer sitelerden gelen bağlantılarla hesaplanır.

Authority Site – Alanında uzman sitelerden pek çok bağlantı alan site türüdür. Alanında uzman kişilerin bulunduğu siteler genellikle yüksek güvenilirliğe, PageRank değerine ve arama motoru sıralamasına sahip olduğu için bu sitelerden bağlantı almak her zaman daha değerlidir. Vikipedi otorite sahibi sitelere gösterilebilecek en ideal örneklerden birisidir.

-B-

B2B – İşletmeden işletmeye şeklinde faaliyet gösterilen ticaret modelidir.

B2C – İşletmeden müşteriye şeklinde faaliyet gösterilen ticaret modelidir.

Backlink – Başka bir sitede sitenize gelen herhangi bir bağlantıdır.

Black Hat – Google’ın belirttiği site yöneticisi kılavuzuna aykırı olan arama motoru optimizasyonu taktikleridir.

Blog – Kronolojik bir biçimde içerik üreten sitelerdir. İçerik zamanlanmış olabileceği gibi zamanlanmamış da olabilir. Birçok blog içerik yönetim sistemi kullanır ve bunlardan en sık kullanılanı WordPress’tir.

Bot – Bir görevi otomatik olarak yerine getiren bir programdır. Arama motorları botlardan yararlanarak sayfaları bulur ve dizine ekler. İstenmeyen yöntemlere başvuran kişiler genellikle içerikleri çoğaltmak veya kopyalamak için botlardan faydalanırlar.

Bounce Rate – Bir siteye girip sitedeki herhangi bir sayfaya göz atmadan çıkan kullanıcı oranıdır.

Breadcrumbs – Ana içeriğin üst kısmında yer alan ve kullanıcının sitenin neresinde olduğunu anlamasını sağlayan yatay gezinti ögesidir.

-C-

Click Fraud – Tıklama başına maliyet yöntemiyle çalışan reklamcılık yöntemlerinde uygun olmayan tıklamalar anlamına gelir. Genellikle reklamı yayınlayan ve yakınındaki kişiler bu tür uygun olmayan yöntemler gerçekleştirir. Google, dolandırıcılık sayılabilecek bu tür yöntemlere karşı oldukça hassas olduğundan reklam yayınlayanın hesabını anında askıya alabilmektedir.

Cloak – Kullanıcıların gördüğünden çok daha farklı bir içeriği arama motoru tarayıcılarına sunmak için kullanılan yöntemdir. Bu yöntemi uygulayan kişilerin siteleri arama motoru sonuçlarından çıkarılır veya sıralamada gerilere düşmelerini sağlayan yaptırımlar uygulanır.

Content Management System – WordPress gibi programlardır. Bu programlar site yöneticilerinin ve yazarlarının çok daha kolay ve etkili bir biçimde içerik paylaşımlarına yardımcı olarak onların site tasarım kodları ve buna benzer teknik meselelerle vakit kaybetmelerine engel olmaktadırlar.

Code Swappng – Yüksek sıralamalar elde edildiğinde içeriği değiştirmek anlamına gelir.

Comment Spam – Bir başka siteye link almak amacıyla blog yazılarına yorum yapmaktır. Bu nedenle birçok yer istenmeyen mesajlardan korunmak için bir araç veya program kullanmaktadır.

Content – Bir sitenin kullanıcıya değer katabilecek ilgi çekici metin kısmıdır. Reklamlar, gezinti ögeleri ve markalaşma çalışmaları içerik olarak kabul edilmez.

Contextual Advertisement – İçerikle ilgili reklamcılık yöntemleridir.

Conversion – Bir sitenin ölçülebilir hedefinin başarıya ulaşmasıdır. Tıklamalar, kayıtlar ve satışlar önemli dönüşüm örnekleridir.

Conversion Rate – Kullanıcıların dönüşüme katılma oranlarıdır.

Cost per Click – Bir reklam yayıncısına reklama tıklanması durumunda ödenecek miktarı temsil eder. Çoğunlukla TBM olarak ifade edilir.

Cost per Thousand Impressions – Bir reklam yayıncısına 1000 gösterim başına ödenecek miktarı temsil eder. Çoğunlukla BGBG olarak ifade edilir.

Crawler – İnternet ortamında gezinen ve siteleri tarayarak onların link yapısını anlayarak veri toplamak için geliştirilmiş programlardır.

-D-

Directory – Bir dizine sitenin eklenmesi anlamına gelir. Yahoo veya DMOZ en bilinen dizinlerdir.

Doorway – Bir arama motorundan trafik elde etmek için özel olarak tasarlanmış sayfadır. Bu sayfalar kullanıcıları farklı bir sayfaya yönlendirirken arama motoru tarayıcılarını yönlendirmez.

Duplicate Content – Bir başka sitede yer alan içeriğe benzeyen içerik anlamına gelir. Bir site kopya içerik barındırdığı için ceza almayabilir ama arama motoru sonuç sayfasında ciddi olumsuz sinyallere sahip olduğu için sıralama yapma fırsatını bulamaz.

-E-

eCommerce Site – Satış yapma odaklı ticari hedefi bulunan siteleri tanımlamak için kullanılan bir terimdir.

-F-

Feed – Belirli siteler veya programlar yardımıyla kullanıcıya ulaştırılan içerik anlamına gelir.

Free for All – Birçok ilgisiz siteye link çıkışı vermiş çok az özgün içerik barındıran siteler veya sayfalardır. Link çiftlikleri arama motoru tarayıcıları tarafından bu nitelendirmeye sahiptir ve arama motorları gerek gördüğünde bu tür siteleri cezalandırmaktadır.

Frame – Bir belgenin site içerisinde gözükmesini sağlayan çerçeveler olarak adlandırılabilir. Frame yöntemiyle oluşturulan siteler SEO açısından çok olumlu sonuçlara sahip olmazlar çünkü arama motorları bu ögelerde dolaşamazlar.

-G-

Gateway Page – Bkz. Doorway kelimesi

Gadget – Sitelerin sayfalarında kullanılan ufak uygulamalardır. Bu uygulamalarla aktif ziyaretçi sayısı veya günlük ziyaretçi sayısı gibi bilgiler gösterilebilir.

Google Bomb – Eğlence amaçlı olmak kaydıyla birden fazla site yöneticisinin işbirliğine giderek Google arama sonuçlarını değiştirme çabalarına verilen genel isimdir.

Google Bowling – Bir siteye kötü değerlere sahip sitelerden link gönderme yöntemiyle ilgili sitenin değerlerini düşürme yöntemidir. Site yöneticisi dikkatli olmazsa bu tür linkler sıralamaların düşmesine neden olabilir.

Google Dance – Google’ın veritabanı veya algoritma güncellemesi sonucunda arama motoru sonuç sayfasında yaşanan değişimlere verilen isimdir.

Google Juice – Google’den elde edilen güven ve otorite anlamına gelir. Söz konusu güven ve otorite sitenin sahip olduğu dışarıya giden bağlantılara da ulaşır.

Googlebot – Google’ın tarama programıdır.

Görüntülenme – Bir kullanıcının bir sayfayı bir kez görüntülemesi durumunda yaşanan etkinliktir.

GYM – Üç büyük arama devinin Google, Yahoo ve Microsoft’un baş harfleriyle oluşturulmuş kısaltmadır.

-H-

Hit – Sayfa görüntülenmeleri yerine kullanılan bir terimdir. Bir sunucu her obje gösterdiğinde sayfa görüntülenmesi işlenmiş olur. Bu objeler belgelerden, grafiklerden veya ek dosyalardan oluşabilir. Hit almak demek aslında sayfa görüntülenmesinden çok daha fazla anlam taşımaktadır.

Hub – Kendisiyle uygun sayfalara link çıkışı yapmış, kaliteli içerik üreten güvenilir sayfalardır.

HTML – İnternet ortamında kullanılan metinlere fonksiyonellik ve biçimlendirme kazandırmak için kullanılan komut veya yapılandırma dilidir. Arama motorlarının oluşmasında etkisi son derece büyüktür. Bununla birlikte karşınıza çıkacak her türlü sitede söz sahibidir.

-I-

Inbound Link – Güven ve PageRank sahibi uygun sayfalardan gelen bağlantılardır.

Index – Arama motorları tarafından sıralamaya eklenen sitelerin tümünün yer aldığı veritabanı anlamına gelir. Aynı zamanda arama motorlarının siteleri sıralamaya dahil etmesi olarak, dizine eklenme şeklinde de bilinir.

Indexed Pages – Dizine eklenmiş sayfalar olarak ifade edilebilir.

Inlink – Inbound Link ile benzer anlama sahiptir. Uygun sayfalardan gelen bağlantılar için kullanılır.

-K-

Keyword – Kullanıcıların arama motorunda sorguladıkları kelime veya kelime öbeğidir.

Keyword Cannibalization – Bir sitenin hemen hemen tüm sayfasında aynı anahtar kelimeyi aşırı derecede kullanmak anlamına gelir. Bu tip bir durumda arama motorları ve kullanıcılar hangi sayfanın ilgili anahtar kelime için uygun olduğunu belirleme konusunda ciddi sıkıntılar yaşarlar.

Keyword Density – Bir sayfada yer alan tüm metnin içerisindeki anahtar kelimenin tüm metne oranıdır. Bu değer doğal olmayan bir biçimde aşırı yüksek sayfanın ceza alması söz konusu olabilir.

Keyword Research – Hangi anahtar kelimenin ele alınması gerektiğini belirleyen yoğun çalışmalar bütünüdür.

Keyword Stuffing – Anahtar kelime yoğunluğunu aşırı derecede fazla tutma çalışmasıdır. Sonucu arama motoru sonuç sayfasından çıkarılmaya kadar ulaşabilecek yaptırımlardan oluşur.

-L-

Landing Page – Bir kullanıcı arama motoru sonuç sayfasında bir bağlantıya tıkladığında karşısına çıkan açılış sayfasıdır.

Latent Semantic Indexing – Bu uzun terim belirli grup kelimelere tek bir arama sonucu çıkarması için arama motorlarına yardımcı olan bir yaklaşımdır. Uzun kuyruklu arama sorguları gerçekleştirildiğinde arama motorları en ilgili anahtar kelime ve sayfa ilişkisini ortaya koymakta ve kullanıcıya en uygun sonucu sunmaktadır.

Link – Bir siteden diğerine geçişi sağlayan element olarak ifade edilebilir. Türkçede bağlantı olarak geçmektedir.

Link Bait – Bağlantı çekmek için özel olarak oluşturulmuş sayfalar için kullanılan terimdir.

Link Building – Bir siteye gelen bağlantı sayısını düzenli bir biçimde yükseltmektir.

Link Exchange – Kısaca bağlantı takası demektir. Herhangi bir kalite gözetmeksizin birisine bağlantı verip karşılığında bağlantı almaktır.

Link Farm – Her birisi birbirine bağlantı veren site gruplarıdır.

Link Popularity – Bir sitenin sahip olduğu kaliteli bağlantı niteliği ve rakamı dahilinde belirlenen değerdir.

Link Spam – Genellikle yorumlar kısmında yer alan ve istenmeyen bağlantı biçimidir.

Long Tail – Daha az hedeflenebilir olan ama daha spesifik arama sorgularını ifade etmek için kullanılır. Yapılan toplam aramaların büyük bir kısmı bu tür sorgulardan oluşur.

-M-

Meta Tags – HTML sayfasının HEAD kısmına eklenen ve sayfa hakkında bilgi veren etiket gruplarıdır. Her sayfanın meta etiketinin özgün ve uygun olması önemlidir çünkü arama motorları bir sayfada ne yazdığını belirlemek için ilk bu kısma göz atar. Aynı zamanda kullanıcıların arama sorgularında gördükleri bilgiler bu etiketlerde sunulan bilgilerdir.

Metric – Analiz programları tarafından kullanılan ölçüm standardıdır. Türkçeye metrik olarak çevrilmiştir.

Mirror Site – Farklı adreslere sahip aynı site için kullanılan terimdir.

Monetize – Bir siteden gelir elde etmek anlamına gelir. Bir siteden gelir elde etmenin en kolay AdSense kullanmaktır.

-N-

Natural Search Results – Arama motorlarının sunduğu sponsorlu veya ücretli olmayan sonuçlardır. Türkçeye doğal arama sonuçları olarak çevrilmiştir.

Nofollow – Bir bağlantı için arama motoru robotlarına takip etmeme sinyalini sunan niteliktir.

Noindex – Bir bağlant için arama motoru robotlarına dizine eklememe sinyalini sunan niteliktir.

Organic Link – Bir site yöneticisinin kullanıcılarına değer katacağını düşündüğü bağlantıları organik bir biçimde sitesine eklemesidir.

-O-

Outlink – Bir siteden dışarıya giden bağlantı türüdür.

-P-

PageRank – Google algoritması tarafından sitelerin bağlantı popülerliği ve güvenine göre verilmiş değerler olarak bilinir. Google artık bu değerleri kullanmasa bile PageRank değerine sahip sitelerin sahip olduğu değerler korunmaktadır.

Portal – Birçok farklı özellik sunarak bir siteyi daha kullanışlı hale dönüştüren hizmetler bütünüdür. Google, Yahoo ve Microsoft Network (MSN) en büyük portallar arasında yer alır.

PPA – İşlem başına ödeme olarak bilinir. Tıklama başına ödeme yerine tıklama sonrası gerçekleştirme sonrası yapılan dönüşümün ardından ödeme yapılır.

PPC – Tıklama başına ödeme olarak bilinir. Bir kullanıcı bir reklama tıkladığında reklam veren kişinin yapacağı ödemeyi belirtir.

-R-

Redirect – Bir adresin başka bir adrese çıkması için kullanılan yöntemdir. Türkçeye yönlendirme olarak çevrilmiştir.

Robots.txt – Sitenin ana dizininde yer alan bir dosyadır. Arama motoru tarayıcıları sitenizi tarama ve inceleme yönergelerini bu dosyadan alır.

Return on Investment – Analiz programları kullanılarak yapılan yatırım ve elde edilen kazanç arasındaki dengenin gözetilmesidir. Türkçeye yatırımın getirisi olarak çevrilmiştir.

-S-

Sandbox – Bir rivayete göre Google tarafından aktif olarak kullanılan bir bölgedir. Google tüm yeni siteleri buraya koyarak sıralama alabilecek kapasiteye gelene kadar burada tutmaktadır.

Scrape – Bir sitenin içeriğini kopyalamak anlamına gelir.

Search Engine – Kısaca arama motorudur.

Search Engine Marketing – Kısaca arama motoru pazarlamacılığı olarak ifade edilebilir. Sitenizin arama motorunda maksimum görünüme sahip olması için yapılan pazarlama çalışmalarıdır.

Search Engine Optimization – Kısaca arama motoru optimizasyonu olarak ifade edilebilir. Sitenizin arama motorunda görünürlüğünü yükseltmek ve daha iyi sıralamaya sahip olmasını sağlamak için gerçekleştirilen pratik çalışmalardır.

Search Engine Results Page – Arama motoru sonuç sayfasıdır. Kullanıcı arama sorgusunu gerçekleştirdikten sonra karşısına çıkan sayfa arama motoru sonuç sayfasıdır.

Sitemap – Yapılandırılmış sayfa veya sayfalar grubudur, bir kullanıcının erişim sağlayabileceği tüm sayfalara ait bağlantıları içerir ve arama motorlarına ilgili bağlantıları bulabilmeleri için yol gösterir.

Social Media Marketing – Sosyal medya yoluyla bir siteyi veya markayı tanıtmak için gerçekleştirilen çalışmalar bütünüdür.

Social Bookmark – Bir tür sosyal medya biçimidir. Bu tür sosyal medya sitelerinde kullanıcıların yer imleri herkese açık olur.

Social Media – İnsanların bilgi ve fikir paylaşımı yapmasını sağlayan teknolojilerdir. Blog siteleri, Wiki adresleri, forumlar, sosyal imleme siteleri ve buna benzer diğer tüm siteler sosyal medyanın birer örneğidir.

Spammer – Bir hedefi yerine getirmek için sürekli olarak istenmeyen mesajlar veya yorumlar gönderen kişidir.

Spider – Arama motorları tarafından kullanılan özel bot programlarıdır. Bu bot programları siteleri tarar ve onları arama motoru dizinine ekler.

Static Page – Dinamik içerik içermeyen sayfalardır. Statik sayfalar SEO çalışmaları için önemlidir çünkü arama motoru tarayıcıları bunları çok daha kolay bir biçimde tarayabilir.

-T-

Text Link – Herhangi bir görsel veya özel kod içermeyen düz HTML bağlantısıdır.

Time on Page – Bir kullanıcının sayfada geçirdiği süreyi ifade etmek için kullanılan terimdir.

-W-

Walled Garden – Birbirine bağlantı vermiş ve diğer sitelerin hiçbirisine bağlantı göndermemiş site grupları için kullanılan terimdir.

Web 2.0 – Kullanıcı ile etkileşimi sağlamak için geliştirilmiş sitelerdir.

White Hat – Google tarafından sunulan site yöneticisi kılavuzuna uygun bir biçimde gerçekleştirilen tüm SEO teknikleri için kullanılan terimdir.

Widget – Gadget ile aynı anlamı taşır. Siteleri gezinti ve etkileşim açısından daha elverişli yerler haline dönüştürebilecek ufak uygulamalar veya bileşenlerdir.

Son bilgileri asla kaçırmayın!

Blog adresime abone olun, yeni bilgiler, ücretsiz e-kitaplar hemen size ulaşsın.

2 Yorum

  1. faruk şentürk dedi ki:

    Hocam merhabalar , ben seo hizmeti almak istemiyorum seo öğrenmek istiyorum . Bi nevi balık vermelerini değil balık tutmayı öğrenmek istiyorum . İnternette her tarafta seo hizmeti sunan backlink paketi satan kimisi seocu kimisi dolandırıcı birçok insan var . İnternette hiçbir yerde tam anlamıyla seo öğrenebileceğim bir yer bulamadım . Seo sanki bir sır kimse öğrensin istenmiyor gibi . Ben bir seocuya bağlı kalmak ona paralar dökmek istemiyorum . Birden fazla sitem var hiçbiri düzgün bir gelir elde edemiyorken seocuya paralar dökmek saçma olacak . Seo web siteleri için olmazsa olmaz elbette her site seonun etkisinde . Hep parası olanlar bir yerlere geliyor parası olmayanlar çaba sarfediyor ya tutarsa diye . Sizden rica ediyorum bu seoyu nasıl öğrenebilirim nasıl seocu olabilirim uzman seocu olmasam bile orta seviye bir seo bilgisine sahip olsam en azından kendi sitelerimi bir yerlere getirme çabasına girerim .

    1. Timur Demir dedi ki:

      Merhaba Faruk Bey. Sizi direk olarak Ayhan KARAMAN’a yönlendirebilirim. SEO konusunda size birçok katkısı olacaktır. Yazdığı yazıları bile takip etmeniz sizin için bir kazanç niteliğinde.

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir. Dikkat: Reklam içerikli yorumlarınız onaylanmayacaktır.