Rakip Analizi Nedir? Rakip Analizi Nasıl Yapılır?

Rakip analizi yapabilmek için ilk olarak "rakip analizi" kavramanın ne olduğunu iyi anlamak gerekir. Rakip analizini, rakiplerinizi tanımlamak ve onların stratejilerini değerlendirerek güçlü ve zayıf yanlarını kendi bulunduğunu sektör içerisinde saptamak olarak düşünebilirsiniz.

rakip analizi

Rakip Analizi Nedir?

Rakip analizi, markanızın pazarlama parçasının önemli bir parçasıdır. Hatta çoğu kez kritik öneme dahi sahip olabilmektedir. Yaptığınız değerlendirmeler sonucunda markanız tarafından sunulacak ürün veya hizmetleri nasıl özel ve özgün kılacağınızı keşfedebilirsiniz. Bununla birlikte hedeflediğiniz pazarda aktif rol oynamayı başarabilmek için gerekli adamı en sağlam şekilde atmış olursunuz.

Rakip analizini gerçekleştirebilmek için potansiyel rakiplerinizi saptamalı, onların ürün ve hizmetlerini yakından incelemelisiniz. Bu incelemeler doğrultusunda kazanç oranını, gelişim payını, pazarlama hedeflerini ve uygulamalarını, geçmişteki ve mevcut stratejilerini göz önünde bulundurarak markanın yapısını, güçlü ve zayıf yanlarını ortaya koymalısınız.

✔ Rakipleriniz kimler?

✔ Rakiplerinizin ürün ve hizmetleri neler?

✔ Rakiplerinizin pazar payı ne durumda?

✔ Rakiplerinizin geçmişteki stratejileri nelerdi?

✔ Rakibinizin mevcut stratejileri neler?

✔ Rakibiniz hangi kanalları kullanarak ürün veya hizmetlerini tanıtmaktadır?

✔ Rakipleriniz ücretli reklamlar kullanıyorlar mı?

✔ Rakiplerinizin (tek tek) güçlü ve zayıf yanları neler?

✔ Rakiplerinizin (tek tek) size sunduğu imkanlar neler?

Bu soruların cevap bulunduğu her rakip analizi diğerlerine göre başarılı olmaya bir adım daha yakındır. Rakipleriniz ne kadar büyük veya ne kadar küçük olurlarsa olsunlar potansiyel olarak markanızın önüne geçme fırsatına sahipseler onları önemsemelisiniz. Rakiplerinizi tespit edin, sizinle rekabet halinde bulundukları ürün veya hizmetleri listeleyin ve bunu yaparken potansiyel müşterilerin ilgi duyacağı ürün veya hizmetleri tespit etmeye çalışın. Tüm bunların yanında ürün veya hizmetlerin özelliklerini liste halinde kaydedin. Bunu ister kalem-kağıt kullanarak, isterseniz Excel dosyası kullanarak gerçekleştirin.

icerik stratejisi

İçerik Stratejisi Açısından Rakip Analizi Nasıl Gerçekleştirilir?

Rakip analizinin gerçekleştirildiği alanların başında daima pazarlama çalışmalarının yapısı veya niteliği ve markanın yapısı veya niteliği gibi unsurlar göz önünde bulundurulur. Rakipleriniz sürekli olarak kaliteli içerikler ortaya koymayı başardığı halde onların gerisinde kalıyorsanız bu durumda rakip analizi içerik stratejisi açısından gerçekleştirmeniz gerekiyor demektir.

İçerik stratejisi açısından rakip analizi gerçekleştirmek oldukça zaman alıcıdır. Fakat gerçekleştirildikten sonra elde edilecek avantajlar sayısızdır. Rakiplerinizin içeriklerini ve pazarlama çalışmaları kapsamında attıkları adımları göz önünde bulundurmak demek onlarla eşdeğer stratejileri uygulayarak aradaki rekabet farkını kapatabilmek demektir.

İçeriklerin Yerini Tespit Etme

İçerik açısından rekabet analizi gerçekleştirebilmek için öncelikli olarak içeriklerin nerede yer aldığını bilmeniz gerekir. Bu rakip analizi sürecinin en kolay adımlarından birisidir. Bir siteyi açtıktan sonra karşınıza gelen menüler, kategoriler, bağlantı seçenekleri gibi noktalara göz atarak içeriklerin nerede olduğunu tahmin edebilirsiniz.

Bu aşama oldukça basittir ama bir menüye girdikten sonra karşınıza gelen ilk sonucun içerik olduğunu düşünmemelisiniz. Her zaman daha derine gitmeye çalışarak asıl içerik kaynağını bulmalısınız. İçerik kaynağını veya içerik yerini tespit ettikten sonra bir sonraki adıma geçiş yapabilirsiniz.

İçeriklerin Değerlendirilmesi

İçeriklerin değerlendirilmesi aşaması içerik stratejisi açısından rakip analizi çalışmalarının en zaman alıcı kısmıdır. Sorulacak çok fazla soru ve verilecek çok fazla cevap vardır. Bu nedenle analiz çalışmalarının bu aşaması biraz sabır gerektirecektir. Bulduğunuz içerikleri değerlendirirken şu soruları sorup cevaplarını bulmaya çalışmalısınız.

➥ Yayınlanan içerik miktarı nedir? Bunu blog yazıları, basın bültenleri, tanıtım yazıları, araştırma raporları gibi birçok farklı içerik türü açısından düşünmeli ve her birisi için bulduğunuz miktarı ayrı ayrı not etmelisiniz.

➥ Yayınlanan içeriklerin yayınlanma sıklığı nedir? Rakibinizin hangi sıklıkta yeni içerik yayınladığı oldukça önemlidir. Her içerik türü açısından bunu ayrı ayrı belirlemeli ve not etmelisiniz. Böylece içerik açısından rekabete girişecekseniz ne tür adımlar atmanız gerektiğini daha doğru şekilde tespit edebilirsiniz.

Tüm bunların yanında rakiplerinizin yayınladığı içeriklerde nelerin tartışıldığı ve özellikle hangi soruların sorulduğuna dikkat etmelisiniz. Ziyaretçiler tarafından dile getirilen her soru sizin için yeni bir içerik fırsatı anlamına gelmektedir. Bunlar analiz araçlarıyla dahi elde etmeyi başaramayacağınız veriler arasında yer almaktadır.

İçerik Kalitesinin İncelenmesi

İşin en eğlenceli kısmına geldik. İçerik açısından rakip analizi yapıyorken onların hazırlamış oldukları içeriklerin kalitesine göz atmalısınız. Bunu yaparken sorabileceğiniz basit sorular bulunmaktadır ve bunları dilerseniz araçlarla, dilerseniz bireysel olarak inceleyerek cevaplayabilirsiniz.

➤ İçeriklerde sunulan bilgiler ne kadar tutarlı?

➤ İçeriklerde yazım ve anlatım hataları var mı?

➤ İçerik yüzeysel mi yoksa detaylı bir biçimde her şeyi anlatıyor mu?

➤ İçeriklerde kullanılan anlatım tonu nasıl?

➤ İçerikler uzun mu yoksa kısa mı?

➤ İçerikler kullanışlı mı yoksa kullanışsız mı?

➤ İçerikler kolayca okunabiliyor mu?

➤İçerikleri kim hazırlıyor?

Bu sorulara cevap vererek içerikleri kalite açısından değerlendirmeye başlayabilirsiniz. Bu noktadan sonra verdiğiniz cevapları bir kenara not ederek ilerlemeye devam etmeli ve içerikleri kullanıcıların beğenisi açısından değerlendirmeye ve incelemeye başlamalısınız. Bunu yapabilmek için belirli nitelikleri detaylandırma yoluna gitmelisiniz.

➥ İçerikleri oluşturanlar veya yayınlayanlar, yayın alanında sosyal medya paylaşım butonlarına yer vermişler mi? Bu içeriğin dağılması ve çok daha farklı kişilere ulaşabilmesi için önemli bir gereksinimdir.

➥ İçerikler kategoriler veya etiketler aracılığıyla sınıflandırılmış mı? Bunun yapılması belirli alanda hazırlanan içeriklere ulaşmak isteyen ziyaretçilerin işini kolaylaştırmak anlamına gelecektir. Dolayısıyla içerikler daha fazla ilgi çekecektir.

➥ İçerik sonunda veya başında içeriğin yazarı hakkında bilgi verilmiş mi? Her ziyaretçi okuduğu yazının kim tarafından hazırlandığını ve alandaki yeterliliğini bilmek ister. Bunu avantaja çevirebilirsiniz.

Bu sorulara cevap verdikten sonra içerikleri kalite açısından değerlendirmeyi tamamlamış olursunuz. Bir sonraki adım içeriklerin SEO açısından uyumluluğunu kontrol etme ve inceleme aşamalarından oluşur.

seo analizi onemi

SEO Stratejilerini ve Niteliğini İnceleme

Rakibiniz çok doğru bir içerik hazırlamış olabilir ama bazı durumlarda içeriğin doğruluğu ilk sırayı almasını sağlamayabilir. Bu durumlar rakiplerin SEO stratejileri açısından önde oldukları alanlardır. Bir içeriğinizi SEO açısından uygun hale getirmeniz durumunda rakiplerinizle olan rekabetinizi kolaylaştırabilirsiniz. Bunu yapabilmek için her yazıda şu niteliklere dikkat etmelisiniz.

✔ Sayfa Başlığı

✔ URL Yapısı

✔ Başlık

✔ Alt Başlık(lar)

✔ Anahtar Kelime Yoğunluğu

✔ Görsel Alt Metni

✔ Dış Bağlantıların Kullanılması

Bunların en iyi şekilde iyileştirilmiş olmaları rekabet durumunda sizi bir adım öne çıkaracaktır. Ancak içeriğiniz zayıfsa yani rakiplerinizin içeriklerinden çok daha kullanışsız ise bunların hepsini en iyi şekilde iyileştirmiş olsanız dahi rakiplerinizin önüne geçmeyi başaramazsınız. Çünkü SEO çalışmaları düşünüldüğü gibi sadece arama motorları için değildir. Aynı zamanda kullanıcılar yani ziyaretçiler içindir.

Sosyal Medya Yönünün Araştırılması

Hangi yönden rekabet ediyor olursanız olun sosyal medya bir gerekliliktir. Pazarlama yöntemleri, içerik nitelikleri, ürün veya hizmetlerin tanıtım alanları her ne açıdan yarışıyor olursanız olun sosyal medyayı önemsemek zorundasınız. Sosyal medya dendiğinde aklınıza ilk Facebook gelebilir ama sosyal medya kanalları bunlarla sınırlı değildir. Hedef kitleniz nerede ise siz de orada olmak zorundasınız.

✔ Facebook

✔ Twitter

✔ Google+

✔ Pinterest

Bunlar odaklanmanız gereken ana sosyal medya siteleridir. Hedef kitleniz bunlardan birini kullanıyorsa mutlaka orada olmayı başarmalı ve markanızın varlığını bu sosyal medya ağlarda muhafaza etmelisiniz.

Bu adımların ardından rakip analizini tamamlamış oluyorsunuz. Bundan sonrasında içerikleri oluşturmak veya içerik stratejisine karar vermek kalıyor. Bunu çalışmalarınızı çeşitli araçlarla destekleyerek sürdürebilirsiniz.

Rakip Analizinde Kullanılabilecek Araçlar

Rakip analizi yapmak istiyorsanız veya bu konuda işinizi kolaylaştıracak araçlar bulmak istiyorsanız sizinle paylaşacağım birkaç araç bu konuda size yardımcı olabilecektir. Bu araçların kullanımı için "detaylı adımları" bu yazıda bulamayacaksınız ama ilerleyen dönemlerde gelen talepler olursa araçların nasıl kullanılabileceğini adım adım sizlere anlatmaya çalışabilir.

Compete https://www.compete.com/ ( Site yayından kaldırıldı )

Comete, rakip analizi gerçekleştirme konusunda kullanılan en yaygın araçlardan birisidir. Bu araç bulunduğunuz sektörün fırsatlarını size sunabilir ve rakiplerinizle olan rekabet durumunu analiz etme konusunda size yardımcı olabilmektedir. Siteye girdikten sonra rakip olarak belirlediğiniz sitenin adresini girip analize başlamanız yeterli olacaktır.

Rakibinizin istatistiklerini yakından inceleme fırsatını elde edemediğiniz sürece tam rakamlar elde etmeniz mümkün olmayabilir. Compete, rakibinizin ziyaretçi miktarını ve hatta tekil ziyaretçi miktarını olabildiğince tutarlı bir biçimde size sunmaktadır.

İşin en güzel tarafı ise Compete aracının kullanımının ücretsiz olmasıdır. Rakiplerinizi analiz etmek için bu aracı kullanmak iyi bir başlangıç sayılacaktır.

SEMrush https://www.semrush.com/ )

Rakiplerinizden elde ettiğiniz bilgilerin en kötü tarafı onları anlaşılır kılabilmektir. Anlaşılır veriler, okunması kolay olan istatistikler daima en işe yarayan veri kümelerini oluşturur. SEMrush bu konuda size yardımcı olabilecektir. Ayrıca verilerden yola çıkarak içerik stratejinizi daha iyi yapabilmenizi sağlayacaktır.

Bu kullanışlı araç size anahtar kelime araştırması, rakip araştırması, site değerlendirmesi, bağlantı analizi gibi konularda destek olabilmektedir. SEMrush ayrıca size arama motorları sonuç sayfasını ve belirlediğiniz anahtar kelimelerle ilişkisini olabildiğince güncel şekilde sunabilmektedir.

Bu araçtan elde ettiğiniz veriler sayesinde rakibinize üstünlük kurabilecek ve potansiyel ziyaretçilerinizin ilgisini çekebilecek içerikler oluşturabilirsiniz.

SimilarWeb https://www.similarweb.com/ )

SimilarWeb, rakiplerinizin aylık olarak aldıkları tekil ziyaretçi miktarını öğrenebilmenizi sağlayan bir araçtır. Oldukça kullanışlı olduğu için büyük markaların birçoğu bu aracı kullanmaktadırlar. Basit bir biçimde dilerseniz bir siteyi, dilerseniz bir uygulamayı analiz edebilirsiniz.

Analizlerden elde ettiğiniz veriler ziyaretçi miktarları ve bunun yanında trafik kaynaklarının dağılımı olabilir. Böylece rakiplerin trafik dağılımına göz atarak hangi alanda onların önüne geçmeyi çalışacağınızı çok daha iyi bilirsiniz. Rakibiniz sosyal medyada aktifken ve buradan yoğun miktarda ziyaretçi alıyorken onunla organik aramalar üzerinden rekabet etmek doğru olmayacaktır.

Alexa http://www.alexa.com/ )

Alexa adını daha önce duymuş olabilirsiniz. Uzun yıllardır hizmet veren bu markadan elde edeceğiniz çok fazla veri yokmuş gibi gözükse bile aslında ondan çok şey öğrenebilirsiniz. Alexa üzerinde rakip siteleri analiz ettiğiniz zaman elde edeceğiniz belirli avantajlar olacaktır.

Öncelikle, Alexa yeteri kadar veri toplamayı başarabilmişse bir site hakkında detaylı veriler sunabilmektedir. Bunun yanında size içerik oluşturma ve içerik stratejisi belirleme konusunda fırsatlar sunacaktır. Buna ek olarak kendi sitenizin hemen çıkma oranı, aylık ziyaret miktarı veya ziyaretçi miktarı gibi verilerini Alexa sayesinde elde edebilirsiniz.

Alexa kullanımı oldukça basit olan bir araçtır. Yapmanız gereken rakibinizin site adını girmek ve analizlere başlamaktır.

Rakip analizi kendi alanınızda yapacağınız pazarlama ve içerik oluşturma çalışmalarında her zaman önemli bir yere sahip olacaktır. Eğer rakip analizi es geçme gibi bir düşünceniz varsa rekabette kalmakta zorlanabilirsiniz. Bu durum potansiyel kullanıcılara veya potansiyel müşterilere erişim konusunda sıkıntı yaşamanız anlamına gelir. Rakip analizi en iyi biçimde gerçekleştirmeli ve yola çıkmadan önce hedeflerinizi iyi belirlemelisiniz.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap