Meta Açıklama Nedir? Meta Açıklama Nasıl Yazılır?

Meta açıklama, bir sayfada yer alan içerik hakkında en doğru bilgiyi kullanıcıya ulaştırmayı hedefleyen bir HTML niteliğidir. Google arama sonuçlarında gözüken meta açıklamalar, aramayı yapan kullanıcının içerik hakkında daha detaylı bilgi edinmesi için önemli olduğu kadar başlık kısmından sonra kullanıcıyı siteye girmeye ikna edebilecek ikinci unsur durumundadır.

Meta açıklama için Google’ın tavsiye ettiği harf miktarı 155 ile sınırlıdır. Meta açıklamanızı bu rakamdan az olacak şekilde buna yakın tutmanız ve anlamlı bir biçimde oluşturmanız yapabileceğiniz en iyi çalışma anlamına gelir. Bununla birlikte, meta açıklama kısmında olabildiğince anahtar kelime doldurma yöntemlerinden uzak durmak gerekir.

meta aciklama

Meta Açıklama Nedir?

Meta açıklama bir sitenin SEO çalışmalarına katkı sunan, arama motoru sonuç sayfasında sıralamaya “doğrudan” etki etmeyen ama sitenin arama motoru sonuç sayfası üzerinden tıklama oranını yükselten öge durumundadır. Bu görece kısa olan kısım, yazarın veya site yöneticisinin söz konusu içeriği arama motoru üzerinde çekici kılması için önemlidir. Meta açıklama içerik açısından bir nevi doğal reklam alanıdır. Ziyaretçilere içeriğin ne olduğunu anlatmak için site sahiplerinin eline geçen ilk fırsat meta açıklama alanıdır.

Meta açıklama oluşturulurken içeriğin merkezinde yer alan anahtar kelime mutlaka kullanılmalıdır. Anahtar kelime kullanılırken aşırı ve anlamsız kullanımlardan kaçınılmalıdır. Meta açıklama, olabildiğince anlaşılır ve ilgi çekici olmalıdır. Potansiyel ziyaretçiyi “sonuçlara tıklamaya” teşvik edebilmelidir. İçeriğe uygunluk ve özgünlük meta açıklama için kilit unsur konumundadır.

SEO Açısından Uygun Meta Açıklama

SEO açısından en uygun meta açıklamayı yazabilmek için meta açıklama “metnine” farklı noktalardan bakabilmek gerekir. Öncelikle burasının bir tür reklam alanı olduğunu kabul etmelisiniz. Yani, bir içerik içerisinden en can alıcı noktayı burada kullanarak kullanıcıların dikkatini çekmeyi başarabilirsiniz. Standart veya düz olarak nitelendirilebilir olan meta açıklamalarının yaratıcılık konuşturularak oluşturulan meta açıklamalardan etkisiz olduğu istatistiksel veriler ve araştırmalarla ortaya konmuştur.

➤ İlgi Uyandırıcı Metin

Meta açıklama kısmı reklam mesajı olarak işlev görür. Ziyaretçileri arama motorundan siteye çeken en etkili noktalardan birisidir ve bununla birlikte arama pazarlamacılığı çalışmalarının merkezinde yer alan bir unsurdur. Okunabilir ve ilgi uyandırabilir bir metin yazarak ve bunun içerisinde anlamsal açıdan bütünlüğü koruyacak bir biçimde anahtar kelimeye veya anahtar kelimelere yer vermek tıklanma oranını önemli ölçüde yüksektir. Arama motorlarının arama sorgusuna uygun düşen kelimeleri koyu renkle gösterdiğini göz önünde bulundurduğunuz zaman meta açıklamayı nasıl yazmanız gerektiğini daha iyi anlayabilirsiniz.

➤ İdeal Uzunluğa Bağlılık

Gerçek olan durum tam olarak şu: Meta açıklama herhangi bir uzunlukta olabilir. Ancak, arama motorları sadece 160 karakterlik kısmı gösterirler. Bu nedenle, arama motorunun ortaya koyduğu bu sınıra bağlı kalmak gerekir. Yazdığınız meta açıklama 150-160 karakter arasında olmalıdır. Ne bu aralığın altına inmeli ne de üstüne çıkmalısınız.

➤ Özgün Meta Açıklama Metni

Başlıklarda olduğu gibi meta açıklama kısmında da özgünlük önemlidir. Her sayfanın meta açıklaması birbirinden farklı olmalıdır. Her sayfada kullanacağınız anahtar kelimenin farklı olacak olması (bazı durumlarda birkaç sayfa için aynı anahtar kelimeye ağırlık vermiş olabilirsiniz, bunlar istisnadır) özgün meta açıklama oluşturmanızı zorunlu kılmaktadır.

Bunun yanında rakiplerinizin yazmış olduğu meta açıklamaları kopyalama yoluna gitmemelisiniz. Ne kadar iyi yazmış olurlarsa olsunlar bu meta açıklamalar sizi özgünlükten uzaklaştırır.

Meta Açıklama Konusunda Önemli Notlar

Meta Açıklamanın Sıralama Faktörüyle İlişkisi: Meta açıklama bir sıralama faktörü değildir. Meta açıklamanın bir sıralama faktörü olduğunu düşünen çok fazla kişi bulunmaktadır ama bu bilgi yanlış bir bilgidir. Yapılan aramalar konusunda meta açıklamanın etkisi kullanıcıya sayfa hakkında bilgi vermek ve bu vasıtayla sitenin tıklanma oranını yükseltmektir.

Meta Açıklamada Alıntı Kullanımı: Alıntılar ve özlü sözler insanların ilgisini daha fazla çekebilir fakat Google alıntıların meta açıklama kısmında kullanılmasına izin vermemektedir. Harf veya rakam olmayan karakterleri meta açıklama kısmında kullanmanız durumunda Google gösterdiği meta açıklamayı kırpmakta ve o şekilde kullanıcının önüne sunmaktadır. Bu nedenle meta açıklamayı yazarken sadece harf ve rakam kullanmalısınız.

Meta Açıklama Yazmama: Bazı durumlarda meta açıklama yazmamak en ideal stratejidir. Bunun ardındaki temel neden ise söz konusu sayfanın birden fazla anahtar kelimeyi hedefliyor olmasıdır. Arama motorları yapılan aramalara uygun düşen sorgularda arama sorgusunda kullanılan kelimeleri koyu bir biçimde yazar ve kullanıcının önüne ilgi anahtar kelime ve etrafındaki ifadeleri getirir. Eğer bir yazı birden fazla anahtar kelimeyi hedefliyorsa bu durumda meta açıklamanın otomatik olarak doldurulmasına izin vermeniz en ideal strateji olacaktır.

Meta Açıklama ve Sosyal Medya: Meta açıklama yazarken sosyal medya sitelerinin aynı meta açıklamayı kullanacağını unutmamalısınız. Meta etiketini kullanıyorsanız bu kolaylık size sağlanır ama meta etiketini kullanmadığınız durumlarda sosyal medya siteleri en uygun kelimelerden yola çıkarak meta açıklamayı kendiliğinden oluşturabilir. Arama motoru sonuçlarında otomatik oluşturma bazen işinize yarar olsa bile aynı şeyi sosyal medya kanalları için söylemek çok doğru olmayacaktır.

Meta Açıklama Neden Kullanılmalı?

Bu sorunun cevabını yukarıda anlattıklarımdan bulamamışsanız size özel iki farklı neden sunabilirim ama öncelikli olarak meta açıklamanın bir sıralama faktörü olduğunu aklınızdan çıkarmalısınız. Meta açıklama bir sıralama faktörü değildir, meta açıklama tıklama oranını yükseltmenizi sağlayacak bir unsurdur. Buradan yola çıkacak olduğumuz zaman yukarıdakilerin özeti şekilde belirtebileceğimiz iki farklı sebepten ötürü meta açıklamayı kullanmanızı öneririm.

Arama Sorgusu ve Koyulaştırma: Daha önce belirttiğim gibi, bir kullanıcının yaptığı aramaya uygun düşen kelimeler içeriğinizde veya meta açıklama metninizde yer alıyorsa arama motorları bunları koyu bir biçimde gösterir. Bu koyu kısımlar aramayı yapan kişinin dikkatini çekme konusunda oldukça etkilidir. Bu nedenle arama sorgularına uyumluluk aramayı yapan kişinin ilgisini çekebilir ve bunu arama motorları sonuç sayfasında meta açıklama sayesinde gerçekleştirebilirsiniz.

Sosyal Medya Etkisi: Sosyal medya siteleri belirlemiş olduğunuz meta açıklama metinlerini paylaşım sırasında kullanırlar. Facebook, belirlemiş olduğunuz meta açıklamayı aynen kullanabilir ve eğer bir meta açıklama kullanmamışsanız genellikle sayfanın ilk bir veya iki cümlesini alır. Her ne kadar paylaşım sırasında meta açıklama kısmını düzeltebiliyor olsanız bile bunu herkesin yapmasını beklememelisiniz. Bu nedenle paylaşıma uygunluk açısından meta açıklamayı uygun şekilde kendiniz yazmalısınız.

Sitenizde meta açıklama kullanıyorsanız bu konuda vereceğiniz tavsiyeleri duymak isterim. Ne gibi yöntemlerden veya ipuçlarından yararlanmak meta açıklama hazırlama konusunda bizlere yardımcı olabilir? Yorum yaparak bunları paylaşabilirsiniz.

Son bilgileri asla kaçırmayın!

Blog adresime abone olun, yeni bilgiler, ücretsiz e-kitaplar hemen size ulaşsın.

10 Yorum

  1. Veysel dedi ki:

    Faydalı bir yazı olmuş.Elinize sağlık. : )

    1. Timur Demir dedi ki:

      Gerçekten fayda olduysa ne mutlu 🙂 Yorumunuz için teşekkürler.

  2. Poyraz dedi ki:

    Bu kadar sıradan ve basit gibi görünen bir konudan da bu kadar kelimelik bir yazı çıkarıyorsun ya valla tebrikler 🙂

    1. Timur Demir dedi ki:

      Bazen basit görünen şeyleri es geçebiliyoruz. Ki bu konunun bu kadar uzaması da benim yaşadığım deneyimlerden dolayıdır. Teşekkürler güzel düşüncen için.

  3. Blog yazarlarını bilgilerindirici içerikler üretiyorsunuz arada bir bakarım blogunuza her zaman ki gibi kalite kokan bir yazı olmuş.

  4. Enes İLHAN dedi ki:

    Timur öncelikle bu faydalı ve bilgilendirici yazın için seni tebrik ederim ama seo hocası bu meta açıklamalar için benim de anlamlandıramadığım şu tavsiyede bulunmuş:

    Meta Keywords yani Meta anahtar kelimeleri son güncellemelerde değeri gitgide düşen hatta hatalı kullanımları sonucu spam etkisi oluşturan artık SEO adına bir anlam ifade etmeyen unsurlardır. Bu sebeple kullanılmamasını tavsiye ederiz.

    Ben anlam veremedim ama doğruluk payı var mıdır şüphelendim açıkçası.

    1. Timur Demir dedi ki:

      Enes yazıda da belirttiğim üzere; rakiplerin meta açıklamalarının aynısını yazmak veya spam meta açıklamalar yazmak yarardan çok zarar getireceği ortada bir durum. Diğer yönden ben şu ana kadar negatif bir etkisini görmedim.

  5. Ersin Ataş dedi ki:

    Faydalı ve güzel bilgiler içermekte olan bir yazı okuduğuma, faydanılmasına sevindim Timur. Eline sağlık.

  6. İHSAN DEMİR dedi ki:

    kolay gelsin. yeni başladığım için soruyorum. meta alan ifadesi, makalede anahtar kelimeleri de kullandığımız ilk birkaç cümlenin olduğu kısım için mi kullanılıyor? teşekkürler

    1. Timur Demir dedi ki:

      Merhaba,

      Yazımı okuduysanız, sorduğunuz sorunun cevabı ve daha fazlası yazı içerisinde mevcut.

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir. Dikkat: Reklam içerikli yorumlarınız onaylanmayacaktır.