İyi Bir Yazı Başlığı Belirlemede Altın Kurallar

Yazı başlıklarının sitenin genel yapısı, okuyuculara verilmek istenen mesajın en kısa yoldan iletilmesi ve elbette SEO çalışmaları açısından önemli olduğunu artık biliyor olmalısınız. Yazı başlıkları her anlamda kritik öneme sahiptir. Blog yazarları ise ne kadar kaliteli içerikler üretiyorlarsa üretsinler yazı başlıklarına gerekli özeni göstermiyor olabilirler. Bu durum onlar açısından sıkıntılıdır çünkü büyük bir fırsatı ellerinin tersleriyle itmektedirler.

Bazı akıllı blog yazarları ise başlıklara biraz daha fazla vakit ayırarak bunların hem arama motorları hem de okuyucular açısından fark edilebilmesini sağlayacak başlıklar seçmeye özen gösterirler. Bu blog yazarları büyük bir iş başarmaktadırlar çünkü arama motorlarından yararlanarak siteye gelen kullanıcıların ilk karşılaştığı unsur yazıların başlıklarıdır.

iyi bir yazi basligi

Başlıklarda Anahtar Kelimelerin Kullanılması

İşin ehli olan blog yazarları başlıkları oluştururken anahtar kelimelere yer verirler. Bu yazarlar hazırladıkları içeriklerin ziyaretçi alabilmesi için arama motorlarında sıralamaya sahip olmaları gerektiğinin farkındadır. Bu nedenle odaklanacakları anahtar kelimeye mutlaka başlıkta yer vererek hem arama motorlarının hem de okuyucuların dikkatini çekmeyi başarırlar.

Blog adresinizde her anahtar kelimeyi başlıkta sadece bir kez kullanmaya dikkat etmelisiniz. Blog adresinizde daha birçok yazı yazacaksınız bunu unutmamalısınız. Bir başlıkta birden fazla anahtar kelime geçirmeye çalışmak veya aynı anahtar kelimeyi birkaç başlıkta kullanmaya çalışmak size bir şey kazandırmayacaktır. Yapmanız gereken akıllıca hareket ederek en uygun anahtar kelimeyle başlığı yazmaktır.

Başlıkları yazarken okuyuculara anlamlı gelen başlıklar oluşturma yolunda gerekli çalışma ve araştırmaları yapmalısınız. Bunun bir diğer anlamı, bir konuyla ilgili yazı yazacaksanız başlığının nasıl yapılır veya neler yapılabilir sorularına cevap verecek şekilde oluşturulmasıdır. Bu şekilde oluşturulacak başlıklar okuyucuların ilgisini daha fazla seçmektedir.

Rakiplerin Analiz Edilmesi

Rakiplerinizi analiz etmek etkileyici yazı başlıkları oluşturmanız için önemli bir adımdır. Basit bir adımla kısa süre içerisinde Google’da arama yapabilir ve ele almak istediğiniz anahtar kelimeyle ilgili sıralamaya girmiş adreslere veya ilgili sorgulara göz atabilirsiniz.

Google artık kullanıcıların arama alışkanlıklarını daha iyi anlayabilmekte ve yaptıkları aramalara uygun gelen her türlü sonucu arama sonuçları sayfasında göstermektedir. Bu sonuçlardan yararlanmak, yaratıcılığınızı konuşturup kendinize özgü başlıklar oluşturmak ise size kalmıştır. Arama sonuçlarında en üst sıralarda yer alan sonuçları dikkate alarak kendiniz için en uygun başlıkları oluşturmaya çalışabilirsiniz.

Başlıklardan bir adım öteye geçerek rakiplerinizin yazılarını kontrol etmeyi düşünebilirsiniz. Rakiplerin yazılarını kontrol etmek size her anlamda avantaj sağlayabilir.

Google üzerinde belirli bir anahtar kelimeyi aradığınız zaman karşınıza gelen sitelerin büyük bir kısmı ticari sitelerden oluşuyorsa bu durumda elinizde bulunan anahtar kelimeyi gözden geçirmeniz gerekebilir. Bazen ise Google’ın arama sonuçlarını listelemesini iyice gözden geçirmeyi düşünebilirsiniz. Nasıl yapılır ve ne yapılabilir gibi sorulara cevap veren bir sorgu gerçekleştirdiğiniz zaman Google size yine ticari sitelerin üst sıralarda yer aldığı sonuçlar çıkarıyorsa ilk 10 sonuç arasında yer alan diğer siteleri gözden geçirmelisiniz.

Nasıl yapılır sorusuna cevap verebilecek şekilde yapılan aramalarda ticari sitelerin ön plana çıkıyor olması bu alanda eksikliğin olduğu anlamına gelmektedir. Bir blog yazısı yazarak bu eksikliği doldurabilir ve üst sıralarda yer alabilirsiniz. Ancak ilk 10 sonuç içerisinde yer alan diğer blog yazısını veya yazılarını iyi incelemeli, eksikliklerini görmeli ve bu eksiklikleri kapatarak özgün bir yazı oluşturmalısınız.

Karşınıza çıkan rakiplere iyi göz atmalı ve onların hazırladığı yazılardan çok daha iyisini ortaya koymalısınız. Özellikle rakiplerinizin yazı uzunluğu, hangi konuları ele aldıkları ve dahili link oluşturma gibi çalışmalara el atıp atmadıklarına dikkatlice göz atmalısınız. Bu eksikliklere kendi yazınızda yer vermemeli, okuyucuların ihtiyacını tam olarak karşılayacak yazılar ortaya koyarak arama sonuçlarında üst sıralara tırmanmaya çalışmalısınız.

İlgi Çekici Başlığın Oluşturulması

Bir blog yazısı için anahtar kelimenizi belirleyip ardından rakipleri analiz etmişseniz artık kendi yazınıza odaklanabilirsiniz. Kendi yazınız için belirleyeceğiniz başlığın ilgi çekici olması ve arama motorunu kullanan kişilerin dikkatini çekebilecek olması önemlidir.

Bir örnek vererek ilerlemeye çalışalım. Örneğin, mobil platformlarda oldukça popüler olan Duolingo uygulamasını ele alalım. Bu uygulamayı “Duolingo” sorgusuyla arayacak kişiler büyük olasılıkla geliştirici firma, resmi site, Play Store, App Store, Wikipedia gibi sonuçlarla karşılaşacaktır. Siz bu anahtar kelime ile hedefleme yapamazsınız, yapsanız bile pek bir şey kazanamazsınız.

Duolingo konusunda diğer sorgulara dikkat edip kendinize en uygun başlığı oluşturmaya çalışmalısınız. Duolingo için Google tarafından önerilen sorgular Duolingo Arapça, Duolingo indir, Duolingo Almanca ve Duolingo İspanyolca gibi sorgulardan oluşmaktadır. Bu sorgulara dikkatlice inceledikten sonra bu başlığı oluşturabilirsiniz:

  • Duolingo Rehberi: İndirme, Püf Noktaları ve İpuçları

Bu başlık işinizi görecektir. Hedeflemek istediğiniz kitle bu konuyla ilgili ipucu veya rehber arayan kişilerden oluşacaktır. Başlıkta bu sözcükleri kullanarak istediğiniz kitleyi başarıyla hedeflemiş olursunuz. Sonuç olarak dikkat çekecek ve potansiyel ziyaretçilerin ilgisini çekebilecek bir başlık oluşturmuş olacaksınız.

Pratik Yapılması ve Öğrenilmeye Devam Edilmesi

Başlık oluşturmak kabiliyet gerektirir. Bu kabiliyet bir anda sahip olunabilecek bir şey değildir. Geçmiş çalışmalardan ders çıkarmak ve başkalarının başarılı çalışmalarını incelemeyi gerektirir. Bunun devamı ise sürekli olarak blog yazarının kendini geliştirmesidir.

İstediğiniz türden başlıklar oluşturduğunuzu düşündüğünüz zaman Google Analytics ve Google Search Console hesaplarınızı kullanarak bu yazıların performansını kontrol edin. Sıralamada üst kısımlara doğru çıkmış her yazının sizin için bir önemi vardır çünkü bu yazılarda doğru işi yapmışsınız demektir.

Kendi yazılarınıza ait verileri göz önünde bulundurarak sürekli olarak bunların gösterim, tıklanma oranı ve ortalama pozisyon gibi verilerini incelemek kendi çalışmalarınızı ve stratejilerinizi değerlendirmeniz açısından oldukça önemlidir. Gösterim ve ortalama pozisyon ile tıklama oranı arasında yer alan oransal durumunu iyi analiz etmiş olmalısınız.

Örnek vermek gerekirse, şu senaryoyu göz önünde bulundurabiliriz:

  • Duolingo Rehberi: İndirme, Püf Noktaları ve İpuçları şeklinde oluşturduğumuz başlık arama motorlarında 1000 kez gözükmüş, ortalama pozisyonu 4 ve tıklanma oranı %10 olsun.
  • Subway Surfers Oynama Rehberi: İpuçları ve Püf Noktaları şeklinde oluşturduğumuz başlık ise arama motorlarında 750 kez gözükmüş, ortalama pozisyonu 5 ve tıklanma oranı %30 olsun.

Sizce hangi yazının istatistiksel verileri daha iyi durumdadır? Hangi yazı sizin açınızdan daha değerlidir? Hangi başlık sizin için en ideal başlık konumundadır?

Burada verilecek doğru cevap tıklama oranının yüksek olduğu başlıkların sizin için daha faydalı olduğudur. Verdiğim örneklerde yer alan ikinci başlık size daha fazla ziyaretçi getirmiştir. Öyleyse bu başlıkta uygulamış olduğunuz başlık oluşturma ve içerik yazma stratejisini diğer yazılarınızda da uygulamalısınız.

Blog yazarlığı konusunda kendinizi geliştirmek istiyorsanız başlıklara büyük ilgi göstermeniz gerekmektedir. Arama yapan potansiyel ziyaretçilerin ilk dikkat edecekleri nokta yazı başlıklarıdır. Arama motorlarından ziyaretçi almak istiyorsanız etkileyici başlıklara sahip blog yazıları yazmalısınız.

Son bilgileri asla kaçırmayın!

Blog adresime abone olun, yeni bilgiler, ücretsiz e-kitaplar hemen size ulaşsın.

5 Yorum

  1. Mustafa KELLECİ dedi ki:

    Blog yazılarının başlığı kitap kapakları gibidir. Şöyle bir düşünün kitap alırken ençok kapağındaki resim ve kapak isminemi yoksa içerik kısmındaki yazıyamı daha çok dikkat ediyorsunuz. Timur bey galiba anlatmak isteğinizi tam anlamışım. Emeğinize sağlık paylaşım icin. TEŞEKKÜRLER.

    1. Timur Demir dedi ki:

      Evet tam olarak net bir şekilde anlamışsınız ve ifade etmişsiniz 🙂 Ben teşekkür ederim. Sevgiler.

  2. Emrah Güngör dedi ki:

    Yazının başlığı sadece arama motorunda değil, sitenin ana sayfasına ulaşmış olan ziyaretçilerin kazanılması için önemli. Sitenize yeni gelen ziyaretçiler ilk olarak yazıların başlıklarını kontrol ediyor. İlgi çekici başlıklar bulamayınca yazıları okuma gayretine girişmiyor. Başlıkları iyi seçmek lazım, aksi halde yazınınz çok kaliteli içeriğe sahip olsa dahi okunmayabilir.

  3. poyraz dedi ki:

    Kelime bazlı başlık üretme motorları ingilizce siteler için var. Birisinin çıkıp türkçe versiyonunu hazırlaması gerekiyor 🙂

  4. Ferhat ÇEVİK dedi ki:

    Blog yazarlığı yorucu olsa da ne yaptığınızı bilmeniz gerekiyor. Yazınızda dediklerinize de kesinlikle katılıyorum Timur Bey tıklanma oranları ve okuyucu kitlesini meraklandırıp diğer yazılara çekmek çok önemlidir. Değerli paylaşımlar. Teşekkür ederiz.

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir. Dikkat: Reklam içerikli yorumlarınız onaylanmayacaktır.