Gerilla Pazarlama Ve Gerilla Pazarlamanın Türleri

Gerilla Pazarlama, tahmin edilebileceği gibi “Guerrilla Marketing” teriminin dilimize uyarlanmış halidir. Gerilla pazarlama, firmaların veya markaların alışılmadık yollar ve düşük bütçeler kullanarak reklam yapması anlamına gelmektedir.

Bu pazarlama çalışmasında hedef kitlenin ilgisini çekmek için çok daha hatırlanabilir ve kişiselleştirilebilir bir takım yöntemler kullanılır. Bu nedenle gerilla pazarlamanın temelinde yüksek düzeyde hayal gücü yer almaktadır. Her ne kadar düşük bütçeli markalar tarafından kullanılması daha uygun görülse bile gerilla pazarlama yönteminden büyük bütçelere sahip markalar da faydalanabilmektedir. Yüksek bütçeye sahip markaların bu pazarlama yöntemini kullanıyor olması, bu yöntemin etkinliği açısından önemini ortaya koymaktadır.

Gerilla pazarlama kapsamında gerçekleştirilen çalışmaların büyük bir kısmı sokaklar ve alışveriş merkezleri gibi halka açık alanlarda gerçekleştirilir. Bu pazarlama yöntemi markaların çeşitli panolarda kullandıkları doğrudan reklamlar yerine insanlarla daha doğal yollardan iletişim kurulmasını sağlamaktadır. En önemli amaç ise daima hedef kitle ile duygusal yönden bir etkileşim kurabilmek ve onu markaya yönlendirmektir.

gerilla pazarlama nedir

Gerilla pazarlama yöntemlerinde en çok zorluk çekilen durum ise hedef kitleyi yakalamak için seçilecek doğru alanın bulunmasıdır. Bu pazarlama yönteminin başarısındaki en büyük etken çalışmaların yapılacağı alanı belirlemektir. Ayrıca karşılaşılacak bazı yasal durumların göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Her alanda bu pazarlama yöntemine başvurmak markalar açısından çok mümkün olmayabilir.

Gerilla Pazarlamanın Türleri

Gerilla pazarlama çalışmaları uygulanış biçimleri ve uygulanış alanları gibi çeşitli etkenler göz önünde bulundurularak belirli türlere ayrılmaktadır. Bu türler hakkında detaylı bilgileri aşağıda sizinle paylaşıyorum. Artık sokakta bir noktada gördüğünüz markanın ne tür bir reklam uyguladığını tahmin eder hale gelebileceğinizi aklınızdan çıkarmayın. Reklam türlerinden sonra etkili olarak görülen ve gerilla pazarlama konusunda örnek teşkil eden bazı çalışmalara yer vereceğim.

1. Çevre Pazarlama

Tahmin edebileceğiniz gibi çevre pazarlama yöntemi çevresel bir takım elementleri kullanarak pazarlama çalışmasını gerçekleştirmek ve hedef kitle ile iletişim kurabilmek anlamına gelmektedir. Esnek bir çalışma yöntemidir ama çevresel elementlerin en iyi şekilde kullanılmasını gerektirir.

2. Sinsi Pazarlama

Sinsi pazarlama ilişkisel pazarlamanın bir parçasıdır. Farklında olma, dikkat ve iyi niyet gibi kişisel faktörlerin kullanılarak yapılan çalışmalar anlamına gelir. Bu çalışmalar bütününde tanıtımı yapılan söz konusu markanın gerçekleştirilecek etkinlikle doğrudan bir ilgisi olmaz. Marka doğrudan etkinliğin sponsoru olmak yerine etkinliğe değer katmaya çalışır.

3. Gizli Pazarlama

Gizli pazarlama, planlanmış bir pazarlama çalışmasını sinsice, gizlice ve fark edilmeyecek bir biçimde yönetme ve gerçekleştirme anlamına gelmektedir. İnsanlar ürünlerle etkileşim kurduklarında bunun bir pazarlama çalışması olduğunu fark etmeden etkileşimlerini sürdürürler. Bu pazarlama çalışmasının mutlaka büyük gir gizlilik ve titizlikle yürütülmesi gerekir. Çünkü insanlar bir pazarlama çalışmasının parçası olduklarını anladıklarında markaya veya ürüne karşı olumsuz düşüncelere sahip olmaya başlayabilir.

4. Viral Pazarlama

Viral pazarlama, pazarlama ögelerinin veya mesajının bir kişiden başka bir kişiye geçecek şekilde planlanmış pazarlama çalışmalarına verilen isimdir. Potansiyel olarak mesaj yayıldıkça ve kitle büyüdükçe pazarlama çalışmasının etkinliğini ve markanın bilinirliği artış gösterir.

5. Sokak Pazarlama

Sokak pazarlama adından anlaşılabileceği gibi hareketliliği öncelik kılan bir pazarlama yöntemidir. Markanın ürünlerinin sokakta dağıtılması veya denenmeye açık olması bu pazarlama yöntemini anlatma konusunda yeterli olacaktır. Sokakta yer alan bir tür elementlerin pazarlama çalışması kapsamında kullanılması bu pazarlama yöntemiyle ilişkilidir. Örneğin, arabalarda veya otobüslerde kullanılan reklamlar bu pazarlama yönteminin bir parçasıdır.

Gerilla Pazarlamanın Avantajları ve Dezavantajları

Geleneksel pazarlama çalışmalarına alternatif olarak gösterilmiş olsa bile gerilla pazarlamanın da belirli avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır. Gerilla pazarlama yöntemi kullanılmadan önce mutlaka bu avantajlar ve dezavantajlar konusunda bilgi edinilmesi gerekir.

Gerilla Pazarlamanın Avantajları

  • Gerilla pazarlama hangi yöntem kullanılırsa kullanılsın geleneksel pazarlama yöntemlerinden çok daha ucuzdur.
  • Gerilla pazarlamanın temelinde hayal gücü vardır. Hayal gücünün etkileyici olması demek pazarlama çalışmasının etkili olması anlamına gelir.
  • Gerilla pazarlama ağızdan ağza yapılan bir pazarlama çalışmasıdır. Pazarlamacının en çok dikkat etmesi gereken noktalardan birisi budur. Çünkü hangi pazarlama yöntemi kullanılırsa kullanılsın ağızdan ağza pazarlama yönteminden daha etkili değildir.
  • Gerilla pazarlama çalışmalarıyla ortaya konan pazarlama yönteminin insanlar tarafından etkileyici bulunarak büyüme açık olması bu pazarlama yönteminin en önemli avantajlarından birisidir.

Gerilla Pazarlamanın Dezavantajları

  • Gerilla pazarlama kapsamında verilen mesajların yanlış anlaşılması söz konusu olabilir. Gerilla pazarlamada mekanın ve hedef kitlenin doğru seçilmesi bu nedenle oldukça önemlidir.
  • Gerilla pazarlamanın belirli yöntemleri yasal izinlere takılı kalabilir. Örneğin bir duvara yapacağınız grafiti çalışması yasalara göre yasak olduğundan geri tepebilir ve bu nedenden ötürü sıkıntı yaşayabilirsiniz.
  • Gerilla pazarlamanın birçok yöntemi hava muhalefetleri sebebiyle zarar görebilir. Yaptığınız çalışmaları tekrar tekrar yapmanız gerekebilir.
  • Gerilla pazarlamanın belirli çalışmaları doğrudan fark edilebileceği için bazı bilgili kişiler bu reklamlara yönelik markaya yönelik olumsuz tavır koyabilirler.

Gerilla Pazarlama Örnekleri

Gerilla pazarlamanın yaratıcılık ve hayal gücü gerektiğini belirtmiştim. İlk örneği AXE markasının gerçekleştirmiş olduğu gerilla pazarlama çalışmasıyla vermek istiyorum. Resmin solunda her yerde karşımıza çıkacak “Çıkış” tabelası yer alıyor. Sağında ise markanın koymuş olduğu çıkartmalar. Oldukça yaratıcı öyle değil mi?

axe gerilla pazarlama

Discovery Channel tarafından gerçekleştirilen bu gerilla pazarlama yönteminde ise Köpekbalığı Haftası için farkında olma çalışması gerçekleştirilmiş. Discovery Channel kumsal boyunca dağıtmış olduğu ısırılmış tasarıma sahip sörf tahtalarıyla bunu başarmaya çalışmış.

kopek baligi haftasi

Duracell tarafından yapılan bu pazarlama çalışmasında ise verilmek istenen mesaj açıktır.

duracell gerilla pazarlama

Kopenhag Hayvanat Bahçesi tarafından gerçekleştirilen bu pazarlama çalışmasında ise otobüs yaratıcı bir tasarımla şekillendirilmiş. Fark edeceğiniz gibi tasarımın otobüs ile uyumu neredeyse kusursuz.

gerilla pazarlama ornekleri

Görsel Kaynağı: WordStream

Gerilla pazarlama çalışmalarının çok büyük fırsatları ayağınıza getirdiği tartışılamayacak bir gerçektir. Ancak bu pazarlama çalışmasının doğru yöntemlerle doğru şekilde yapılması gerekmektedir. Aksi taktirde markaya fayda sağlamak yerine daha fazla zarar verilebilir. Gerilla pazarlama klasik pazarlamanın karşıtı değildir, klasik pazarlama çalışmalarının iyi bir alternatifidir. Bu unutulmamalıdır.

Son bilgileri asla kaçırmayın!

Blog adresime abone olun, yeni bilgiler, ücretsiz e-kitaplar hemen size ulaşsın.

İlgili Yazılar

  1. Entel Jurnalist diyor ki:

    Güzel yazı olmuş. Ayrıca yeni kurmuş olduğum düşünce, fikir, bilim içerikli olan, okurken damarlarınızdan entellik akan tamamen bana ait özgün yazıları okumak için bloğumu ziyaret edebilirsiniz: enteljurnalist.blogspot.com

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir. Dikkat: Reklam içerikli yorumlarınız onaylanmayacaktır.