Blog Başarısı İçin Altın Kurallar ve İpuçları

WordPress dünyanın en güçlü blog platformu durumundadır. Güncellemesi kolaydır, kullanımı rahattır ve birçok kişi tarafından desteklenebilecek kadar esnektir.

Ancak, sahip olduğunuz blog rekabete hazır değilse bunların hiçbirisi önemli değildir. Burada sizinle paylaşacaklarım bloglamaya yeni başlayanların ilgisini çekecek, onlara yardımcı olacak ve unutulmaz stratejiler geliştirmelerini sağlayacaktır. Her şeyden önce bir blog nasıl oluşturulur bu konuda bilgi edinmeniz çok daha doğru olacaktır.

Harika bir blogun harika bir yazıdan farkı yoktur. Bu, bir sohbete ulaşmak, bir konuşmaya katılmak ve profesyonel, dikkat çekici ve ilginç bir şekilde paylaşım yapmakla ilgilidir. Bilmeniz gereken ve aslında blog sahipleri arasında gizli tutulan bazı blog kuralları vardır. Daha iyi bir blog sahibi olmak istiyorsanız pek paylaşılmak istenmeyen bu püf noktalarını öğrenmelisiniz. Bu yazıda her birini bulabileceksiniz.

Bloglaam zor olmak zorunda değildir. Ancak ne yaptığınızı bilmeniz gerekmektedir. Bu yazı büyük bir blog oluşturmanıza yardımcı olmak için yazılmıştır. Ancak, bu blog ipuçlarını mevcut blogunuzu yeniden düzenlemek ve gözden geçirmek için kullanabilirsiniz.

1. Bölüm: İyi Blog Oluşturmak Büyük Planlar Yapın

Hedefleriniz blogunuzu kullanma biçiminize büyük oranda etki edecektir. Örneğin, önemli meseleler üzerine düşünmeye ve tartışmaya ilham veren bir blog, yorumların tamamen açık kalmasını isteyecek ve bir topluluk oluşturma ve bir tartışma başlatmaya büyük önem verecektir. Bir işletme blogu, uzmanlık göstermek ve güven oluşturmakla daha fazla ilgilidir. Yorumlar böyle bir blog için uygun veya gerekli olmayabilir.

  • Bu blog, birincil gelir kaynağım olan ürün ve hizmetleri satmama yardımcı olacak mı?
  • Üçüncü taraf ürün ve hizmetler sunarak bu blog üzerinden para kazanacak mıyım?
  • Blogum sadece eğlence için mi umurumda olan bir nedeni desteklemek için mi var?
  • Amacım düşünce liderli olmak mı?
  • Kişisel deneyimlerini paylaşmak ister miyim?
  • Bir konu veya konu grubu çevresinde tam kapsamlı bir platform oluşturmakla ilgilenir miyim?

Net ve odaklanmış hedefler başarılı bir blog oluşturmanıza yardımcı olacak. Bir yemek blogu ile annelik üzerine kurulmuş olan bir blog kurumsal yöneticilere hitap etmek için oluşturulmuş bir blog ile aynı görünüm, his, ton yorum ve tanıtım politikasına sahip olmamalıdır. Blogunuzun ne olması gerektiğine dair net bir vizyon geliştirmeniz gerekmektedir.

İlgilendiğiniz Alanları Toparlayın

Blogların odaklanmış olması gerekmektedir. Tek bir konuya karar verin. Konuları gruplandırmaya çalışıyorsanız birbiriyle ilişkili olmasını sağlamalısınız. Örneğin, dijital pazarlama gibi geniş bir konuyu seçebilir ve bu konuyla ilgili her şey hakkında bloglama yapabilirsiniz. İçerik oluşturma, sosyal medya yönetimi, dijital reklamlar ve SEO gibi konuları ele alabilirsiniz. Aynı anda hem SEO hem de yemek pişirme hakkında bir blog oluşturmaya çalışmamalısınız.

Modayı, evleri, bahçeyi, romantizmi ve eğlenceyi kapsayan bir yaşam biçimi blogu oluşturabilirsiniz. Ancak muhtemelen eğlence hakkında yazılara çok fazla yer vermemelisiniz. Bir blog alt başlıklara sahip olabilecektir. Ancak bu alt başlıkların tamamen mantıklı olması gerekmektedir.

Bloglar bir zamanlar günlükler gibiydiler. Bu yüzden insanlar her şeyden ve her şeyden bahsetmeye çalışmaktaydılar. Ancak bugün, daha çok dergilere benzediklerini söyleyebiliriz. Hedefte kalmak okuyucularınızın tam olarak ne bekleyeceklerini bilmelerini sağlamaktadır. Aynı zamanda onların ilgilerini çekmeye devam etmek anlamına gelmektedir.

Tasarımın Önemini Fark Edin

İyi tasarlanmış bir blog oluşturmak için sağlam bir grafik tasarımcı olmak zorunda değilsiniz. Sadece okuyucunuzun her adımda yaşayacağı deneyimi düşünmeniz yeterli olacaktır. Bunun için aşağıdaki durumlara dikkat etmeniz gerekmektedir:

  • Düzenli olmalı ve okuyucularınızın gezinmesini kolaylaştırmalısınız.
  • Çekici ve profesyonel olmalısınız.
  • Hedeflerinizi ve ilgi alanlarınızı yansıtmalısınız.
  • Saygılı olmalı ve okuyucularınızı reklamlar ve açılır pencerelerle çok fazla yormaya çalışmamalısınız.
  • Esnek tasarıma sahip olmalısınız çünkü artık birçok kişi cep telefonlarını kullanarak blog okuma yoluna gitmektedir.

2. Bölüm: Gerçekçi Olmaya Çalışın

İnsanlar, başka yerlerde bulabilecekleri şeyleri okumak için blogları ziyaret etmemektedirler. Yeniden yazılmış ve kopyalanmış içerikle hiçbir blogun hayatta kalma şansı yoktur. Yeni bir şey sunmanız gerekmektedir. Bunu yapmanın en kolay yolu kendin olmak yani gerçekçi olmaya çalışmaktır.

Kişisel Olun

Ne hakkında yazıyorsanız kendi görüşlerinize yer vermelisiniz. Çok fazla bilmediğiniz bir konu hakkında bloglama yapmamalısınız. Masaya kendi benzersiz deneyimlerinizi ve düşüncelerinizi getirebilmeniz gerekmektedir.

Elbette, bu daha fazlasını öğrenmeye hazır olmamanız gerektiği anlamına gelmemektedir. Gerçekten sürekli öğrenmeye çalışmalı ve böylece elde ettiğiniz bilgileri hedef kitleniz ile paylaşmayı başarabilirsiniz. Meraklı olmalısınız ve bu merakı okuyucularınıza değer katmak için kullanmalısınız.

Bilginin paylaşılabilecek deneyimlerle aynı olmadığını bilmelisiniz. Okuyucularınız her yerden bilgi edinebilirler. Elde edemedikleri şey ise bir başkasının deneyimidir. Nerede bulundunuz, nerede yürüdünüz, neler gördünüz ve neler yaptınız bunları paylaşmalısınız. Başarılı bir blog sahibi olmak için kendi sesinize ve ayrıca bir konuyla ilgilendiğiniz zaman topladığınız deneyimlere güvenmelisiniz.

Bu her şeyin seninle ilgili olması anlamına gelmemektedir. Birçok büyük blog sahibi diğer kişilerle röportaj yapma yoluna gidebilmektedir. Daha sonra bunları harika makaleler hazırlamak için kullanmaktadırlar. Böyle bir durumda, okuyuculara konunun benzersiz görüşlerinden yararlanma şansı sunmuş olursunuz.

Bazı blog sahipleri, hayalet yazarlardan faydalanmaktadırlar. Bunda yanlış bir şey yoktur. Ancak hayalet yazarın belirlediğiniz alanda uzman olduğundan emin olmalısınız. Blogunuzda yer alan içeriklerle ilgili hayalet yazarla daha önceden en ince ayrıntısına kadar tartışmış olmanız gerektiğini unutmamalısınız. Bu nedenle anlaşma yapabilmek için onunla daha fazla vakit geçirmeye çalışmalısınız.

Aksi taktirde, yazar düz içerik üretmeye başlayacaktır. Bu faydalı olabilecek ve teknik olarak benzersiz gözükecek içeriklere sahip olmanız anlamına gelebilecektir. Ancak her zaman bir şeyler eksik olacaktır. Okuyucular bu eksikliği doğrudan fark edemeyecek olsalar bile bir şeyin eksik olduğunu kesinlikle hissedeceklerdir.

Dürüst Olun

Online çalışmak size istediğinizi kişi olma ve kendinizi tanıtmak istediğiniz şekilde kendinizi sunma gücü vermektedir. Doğal olarak insanlar online ortamda okuduklarına karşı biraz şüpheci yaklaşmaktadırlar. Özgün değilseniz trafik çekebilirsiniz ancak hiçbir zaman takip edilen biri olamazsınız. İnsanlar sadece sizden bahsedebilirler. Ancak bütünlüğün önemli olduğunu bilmelisiniz.

Hatalarınıza sahip çıkarak başlayabilirsiniz. Örneğin, bir yazıyı yayına aldıktan sonra yanlış veya eksik bilgiler paylaştığınızı fark ettiyseniz okuyucularınızın size bunu bildirmelerini anlayışla karşılamanız gerekmektedir. Üzerini örtmeye veya yazıyı silmeye çalışmamalısınız. Onu güncellemeli ve bir hata yaptığınızı açıkça belirtmelisiniz. Bu sorumluluk hissi okuyucularınızın hoşuna gidecektir.

Örneğin, ürün incelemeleri yazdığınızı düşünelim. Ücretsiz bir numune alabilecek kadar şanslı olduğunuz için bir ürünü sevdiğinizi söylemek zorunda değilsiniz. Yorumlarınızın dürüst olduğundan emin olmalısınız ve marka için yapıcı eleştiriler sunmaya çalışmalısınız. Asla satın almadığınız bir ürünü satın almaları için okuyucuları ikna etmeye çalışmamalısınız.

Okuyucularınıza En İyisini Sunun

Harika bir blog oluşturmak için bir sonraki best seller yazar olmak zorunda değilsiniz. Ancak her zaman profesyonellik için çaba göstermeniz gerekmektedir. Bunun gibi sorunları en başından kontrol etmeniz gerekmektedir:

  • Yazım hataları ve imla. Yaptığınız paylaşımlarda çok fazla yazım hatası varsa okuyucularınızın sizi güvenilir bir profesyonel olarak algılamaları oldukça zor olacaktır.
  • Okunabilirlik. Yazınız düzenli bir şekilde mi? Okunması kolay ve ilginç mi? Metni bölmek için başlıklar ve alt başlıklar kullandınız mı?
  • Bağlantılar. Kötü bağlantılar veya çalışmayan bağlantılar kullandığınız zaman bu okuyucuları sinirlendirecektir.
  • Görüntüler. Bozuk veya yanlış hizalanmış görüntüler var mı? Yayımla butonuna basmadan önce bu sorunları çözmek için çaba göstermelisiniz.

İki kez kontrol edin ve yazınızı tek seferde yayına almış olun. Bütün parçayı baştan sona kontrol etmelisiniz. Yazım hatalarını kontrol etmek için gerekirse Microsoft Word üzerinde çalışmayı düşünmelisiniz. Bu alandaki kendi becerilerinizden emin değilseniz farklı araçlardan destek almayı düşünebilirsiniz.

Yayını yüksek sesle okuyun ve sesinizin nasıl olduğunu görün. Tüm hayatınızı bir blog yazısı üzerinde duygu sömürüsü yaparak geçirmenize gerek yoktur. Ancak onun en iyi şekilde parlatılmış olduğundan emin olmanız gerekmektedir. Bir başyapıt yazmak zorunda değilsiniz ama her seferinde en iyi çalışmanızı ortaya koymak için çaba göstermelisiniz.

3. Bölüm: Bir Topluluğun Parçası Olduğunuzu Unutmayın

Topluluk oluşturma yeteneği çoğu blogu sıradan bir siteden ayıran en önemli şeydir. Okuyucularla iletişim kurma gücüne sahip olmak paha biçilemez bir şeydir. Ancak bunu başarabilmek için blogu ve iletişim kurma gücünüzü doğru şekilde kullanmanız gerekmektedir. Ayrıca, daha büyük büyük blog topluluklarıyla iyi bir şekilde bağlantı kurmanız durumunda blogunuz daha güçlü ve daha başarılı olacaktır.

Okuyucularla İletişim Kurun

Blogunuza gelen tüm yorumları yanıtlamanız gerekmektedir. Bu mutlaka umurunuzda olması gereken en önemli şeydir. Yorumlar siz ve okuyucularınız arasındaki bağlantıdır. Bunların altın değerinde olduğunu bilmelisiniz. Canlı bir topluluk oluşturmak istiyorsanız yorumlara ihtiyacınız olacaktır. Okuyucularınızla diyalog başlatmanıza yardımcı olacak en iyi yorumlama sistemlerini kullanmayı deneyebilirsiniz.

İlişkiler kurmak, okuyucuları blogunuza tekrar tekrar geri dönmeye teşvik etmenin en kesin yoludur. İnsanları içeriğinizi paylaşmaya teşvik etmenin tek yolu budur. Ayrıca, insanların yalnızca onlarla konuşmak için değil, aynı zamanda onlarla bağlantı kurmak için orada olduğunuzu bilmenizi sağlayacak bir durumdur.

Yorum yapan kişi yararlı, ayrıntılı bir yanıt bıraktıysa, diyaloğu devam ettirmek için zaman ayırmalısınız. Gelen yorumlar kısaysa bu durumda onlara kibarca teşekkür edebilirsiniz. Okuyucularınızdan bazıları yorum sistemini kullanmayacaklardır. Bunun yerine iletişim formunuz veya e-postanız yoluyla size ulaşmayı deneyeceklerdir. Onlara mümkün olduğunca çabuk cevap verdiğinizden emin olmalısınız.

Eleştirel Yorumlara Cevap Verin

Elbette yorumlarınızın hepsi olumlu olmayacaktır. Her zaman sizi trollemeye çalışacak insanlar olacaktır. Bu insanlar size zor anlar yaşatmaktan zevk alacaklardır. Ayrıca, sunabileceği meşru bir yapıcı eleştiri olan insanların da olacağını bilmelisiniz.

Derin bir nefes alırsanız ve en baştan bir eleştiri alabileceğinizi kabul ederseniz daha kolay olacaktır. Olumsuz yorumlarla karşılaştığınızda ne yapabileceğiniz konusunda kendinizi geliştirmeniz gerekmektedir. Bir strateji izlemeniz gerektiğini bilmelisiniz. Böylece daha sonra sorun yaşamadan yorumlarınıza cevap vermeyi başarabilirsiniz.

Bu arada, pek çok blog sahibi okuyucularla iletişimde kalmak için bir e-posta listesi oluşturmayı tercih etmektedir. Okuyucunuza spam mesajlar göndermiyor olduğunuzdan emin olmanız gerekmektedir. Bunu yapmazsanız güvenlerini kaybetmiş olursunuz. Bu onları abonelikten çıkmaya sevk edecek ve blogunuz kötü bir üne kavuşacaktır. E-posta listesini kullanmanın en doğru yolu okuyucuları yeni blog paylaşımlarının varlığı için uyarmaktır.

Diyaloğu Teşvik Edin

Blogunuzdaki yorumları teşvik etmenin iki yolu vardır. Birincisi, okuyucuları sizinle sohbet etmeye davet eden yazılar yazmaktır. Bunun için şu şekilde sorular sorabilirsiniz:

  • Bunu daha önce hiç yaşadın mı?
  • Bunun hakkında ne düşünüyorsun?
  • Bu işine yaradı mı?

Ayrıca biraz tartışmalı olan yazılar da yazabilirsiniz. Kendi alanınızda belirli hedeflere en iyi şekilde nasıl ulaşılacağı konusunda tartışmalar varsa o zaman hemen bunu değerlendirip kendi fikrinizi ortaya koymalısınız. Elbette bunu saygılı ve profesyonel bir şekilde yapmalısınız. Küfür kullanmaktan olabildiğince kaçınmanız gerekmektedir. Sizinle aynı fikirde olmayan kişilere hakaret etmemelisiniz.

Bunun yerine düşüncenizi desteklemek için çeşitli kanıtlar ve argümanlar kullanmayı denemelisiniz. İnsanlar size destek olacak veya muhalefet yapacaklardır. Muhalefet her zaman canlı ve değerli bir konuşma yaratmanızı sağlayacaktır. Bunu önemsemeniz gerekmektedir. Bununla birlikte iyi bir blog yorumlama sistemi kullanmaya özen göstermelisiniz:

  • Kullanıcıların herhangi bir hesap açmadan yorum yapmalarına izin vermelisiniz. Kullanıcılar sürekli hesap oluşturmak zorunda kaldıkları için bundan bıkmış durumdadırlar. Onların işlerini kolaylaştırmalısınız.
  • Yorum göndermeyi ve yeni yorumlar gönderildiğinde bildirim almayı kolaylaştırmalısınız.
  • Yorum denetimine dikkat etmelisiniz. Yorumları kötüye kullanan veya kontrolden çıkmış bir kullanıcıyı engelleme gibi bir seçeneğe sahip olmalısınız.
  • Blogunuza akan trafik miktarını artırmaya yardımcı olduğundan sosyal medya entegrasyonunu kullanmaya çalışmalısınız.

Tüm bunları yapabilmek için WordPress'te yer alan en iyi blog yorum sistemlerini kullanmaya çalışmalısınız. Blogunuz için hangisinin iyi olduğuna karar verirken topluluğunuzu ve blogunuzun yapısını düşünmeyi ihmal etmemelisiniz.

Paylaşımlar İçin Teşekkür Edin

Bir blog okuyucular olmadan hiçbir şeydir. Bu okuyucuların bazılarını organik arama trafiğinden alırsınız. Ancak onları yalnızca organik aram yoluyla elde etmek gerçekten zordur. Çoğu zaman en iyi ve en tutkulu okuyucularınız yayınlarınızı kendi sosyal kanallarında veya kendi bloglarında paylaşan birilerinden oluşacaktır. Bunu yapabilmek için ilk olarak birisinin içeriğinizi ne zaman başkalarıyla paylaşacağına karar vermektir.

İlk yol, yorumlardaki geri bildirimleri takip etmektir. Biri içeriğinize her bağlantı verdiğinde bir geri bildirim oluşturmuş olacaktır. Bağlantının göründüğü yer hakkında bilgi alırsınız. Söz konusu blogcuyu takip etmelisiniz. Yönlendiren blog yazısı hakkında bir teşekkür yorumu bırakmayı düşünebilirsiniz. Bir blog yazınızda ondan bahsetmeyi düşünebilirsiniz.

Sosyal medyayı izlemek diğer bir yoldur. Genellikle paylaşımda bulunan kişinin kullanıcı adınızı belirtmesi veya etiketlemesi zaman alacaktır. Bu, sosyal kanallarınızda göründüğünden bunu teşekkür etmek için kullanabileceğinizi unutmamalısınız.

Her paylaşımı bu şekilde bulamazsınız. Ancak bunların büyük bir yüzdesini bulabilirsiniz. Bulduğunuz yüzdeler için her bir kişiye teşekkür etmek çok önemlidir. Okuyucular bunu yaptığınız zaman onları önemsediğinizi fark edeceklerdir.

İnsanlara teşekkür etmeniz durumunda içeriğinizin gelecekte o insanları içeriğinizi tekrar paylaşmaya daha istekli kılacaktır. Ayrıca, çalışmalar, minnettarlığın sadece sosyal bir iyilikten daha fazla olduğunu gösterme konusunda etkili bir yol olduğunu göstermiştir. Başkalarına yardımlarının gerçekten takdir edildiğini ve her zaman sosyal bir yanınızın olduğunu gösterebilirsiniz.

Elbette ilk etapta insanları içeriğinizi paylaşmaya teşvik edemeyebilirsiniz. Bunların hiçbiri önemli değildir. Açıkçası, içeriğiniz yeteri kadar iyiyse paylaşım almaya başlarsınız. Bu, her gün yapacağınız paylaşımlarda elinizden gelenin en iyisini yapmak için harika bir sebeptir. Kendinizi zaman içerisinde geliştirirsiniz. Ancak her yayına elinizden gelenin en iyisini yapabilmek için yaklaşırsanız daha ilgi çekici ve daha paylaşılabilir paylaşımlar oluşturabilirsiniz.

Ancak, iyi ve kötü içeriğin kişiden kişiye değiştiğini unutmamalısınız. Paylaşımlar elde etmek için daha somut bir yol izlemeniz gerekmektedir. Bu somut yöntem aynı zamanda izlenmesi çok daha kolay bir yöntemdir. Buna karşılıklık denmektedir. İnsanlarını içeriğinizi paylaşmasını istiyorsanız başkalarının içeriğine erişip onları paylaşmanız gerekmektedir.

Gerçekten her şey bu kadar basittir. Kendi alanınızda diğer blogcuları bulmaya çalışmalısınız. Bunlar sizinle aynı hedefe doğru ilerleyen insanlardır ama bunlar aynı zamanda topluluk demektir. Onların diyaloglarına katılmalısınız. Diğer insanların ne söyleyeceklerini takip etmeye çalışmalısınız. Kibarca tartışmalara girmelisiniz. Hepsinden öte kolayca her ilham kaynağını birbirine bağlamış olursunuz. Kendi alanınızdaki insanların dikkatini çekmenin en kolay yolu budur.

İyi Bir Misafir Olun

Başka bir blog sahibinin blogunu ziyaret etmek bir arkadaşınızın sevini ziyaret etmek gibidir. Misafir olarak farklı blogları ziyaret etmek istediğiniz zaman çeşitli fırsatları değerlendirmeye çalışmalısınız. Spam göndermekten olabildiğince kaçınmalısınız. Başka bir deyişle sitenizin tanıtmak için diğer blogları ziyaret etmeye çalışmamalısınız. Başkalarının blogunda kendi blogunuzunu tanıtmaya çalışırsanız onların sitesini bir reklam panosu gibi kullanmış olursunuz.

İlgili olduğu zaman her blog gönderi için yorum yapmak önemlidir. Ancak yorumunuzun tek başına durmasını sağlamanız gerekmektedir. Her zaman gönderiye veya konuya değer katmaya çalışmalısınız. Sohbete devam etmeyi öncelik haline getirmelisiniz. Söyleyecek güzel bir şeyiniz yoksa hiçbir şey söylemeye çalışmamalısınız.

Eğer söyleyecek bir şeyiniz yoksa dilinizi tutmak zorundasınız. En iyi gösterebileceğiniz eylem şekli bu olacaktır. Ne olursa olsun yapacak bir şeyiniz yoksa bunu yapmanız gerekmektedir. Online ortamda kelimeleri ortaya çıkardığınız zaman insanların gerçekte ne anlama geldiğini yanlış anlama potansiyeli her zaman vardır. Kendi blogunuza geri döndüğünüzde kendi güçlü inançlarınızı her zaman tartışabilirsiniz.

4. Bölüm: Misafir Yazarlık İçin Yaratıcı Olun

Misafir yazarlık takipçi kazanmanın en hızlı yollarından biridir. Yalnızca yüksek kaliteli ve alakalı sitelerde misafir yazarlık yaptığınızdan emin olmalısınız. Süper alakalı bir sitede yayınlayacak olduğunuz eşsiz bir yazı sayesinde çok fazla değer kazanmanız mümkün olabilecektir. Çaba, zaman ve yaratıcılığınızı akıllıca kullanmanız gerekmektedir.

Kalabalıktan Öne Çıkın

Misafir yazarlık yapmaya başlamadan önce misafir yazarlık için gerekli olan kuralları takip ettiğinizden emin olmanız gerekmektedir. Site misafir yazar gönderilerini kabul ederse, blog sahibi genellikle bu yönergeleri oldukça net ve özlü bir şekilde yayınlamış olacaktır. Kendinizi kandırmak istemezsiniz. Bir site sahibi, kuralları okumak için zaman ayırmamış olduğunuzu anlarsa o zaman en başından kaybetmiş olursunuz.

Kalabalıktan sıyrılmak için mutlaka yaratıcı olmanız gerekmektedir. Pek çok popüler site her hafta yüzlerce hatta binlerce misafir gönderme isteği alabilmektedir. Bu aynı zamanda muhtemelen birkaç e-posta göndermeniz gerekeceği anlamına gelebilecektir.

5. Bölüm: Telif Haklarına Saygı Duyun

Blogunuzdaki içeriğin çoğu %100 özgün olsa bile telif hakkı sorunlarıyla karşı karşıya kalabilirsiniz. Kaynakları doğru şekilde belirtmek ve ihtiyaç duyulan görselleri kullanırken dikkatli olabilmek blog sahiplerinin karşılaştıkları en yaygın sorunlardan biridir.

Kaynak Kullanırken Kaynağa Bağlantı Verin

Bazen kendi blogununzda bir kaynaktan alıntı yapmak isteyebilirsiniz. Her kaynağı bir bağlantıyla ilişkilendirmiş olduğunuzdan emin olmanız gerekmektedir. Bu sizin telif hakkı yasalarına uygun davranmanız anlamına gelecektir. Ayrıca yukarıda belirtilen karşılıklık avantajlarından yararlanmanıza da yardımcı olacaktır.

Ancak, hangi siteleri kaynak olarak seçtiğinize dikkat etmeniz gerekmektedir. Düşük kaliteli sitelere bağlantı vermemelisiniz. Bu bağlantılar, siteniz ile ilişkilendirildiği zaman sitenizin değerini düşürebilecektir. Yüksek kaliteli bir site olmak istiyorsanız yüksek kaliteli sitelere bağlantı vermeye çalışmalısınız.

Çalışmanın yalnızca bir bölümü kullanıyor ve doğru şekilde alıntı yapıyor olsanız bile telif haklarına sahip bir resmi, blog paylaşımını veya başka bir yaratıcı çalışmayı ticari amaçlarla, onu yaratan kişinin yazılı izni olmadan kullanamazsınız. Aksi taktirde, bir DMCA isteği gönderilecek ve içeriği kaldırmanız istenecektir. Baskı, e-kitap veya eserin herhangi bir bölümünü içeren diğer yayınları satmak, yayınlamadan önce parçayı değiştirseniz bile telif hakkı ihlali olarak kabul edilecektir.

Şüphe duyduğunuz zaman, yazara veya sanatçıya çalışmalarını kullanmanız karşılığında bağlantı vermeyi düşünmelisiniz. Pek çok içerik oluşturucu kaynaklarına atıfta bulunmaktan memnuniyet duymaktadırlar. Bazıları çalışmalarını yayınlarınızda kullanmanıza bile izin verebilecektir. Ancak bunu önceden sormuş olmanız blog sahipleri arasında iyi bir itibara sahip olmanız anlamına gelecektir.

Bazı yaratıcılar, geleneksel telif haklarından daha geniş bir kullanım alanına izin veren Creative Commons lisansları altında çalışmalarını yayınlamayı tercih etmektedirler. Bununla birlikte, bir çalışmayı özel olarak listelendiğini göremezseniz onun Creative Commons olduğunu varsaymanız doğru olmayacaktır. Farklı lisans türlerini araştırmalı ve gerektiğinde uygun lisansı kullandığınızdan emin olmalısınız.

Görsellerin Telif Hakkın ve Kullanım İzni

Görseller, kelimeler daha kopya korumalıdırlar. Kendi kullanımınız için fotoğrafları ve resimleri sağdan soldan alıp onların sahibi olduğunuzu iddia edemezsiniz. Bunun için Google Görseller kullanırken dikkatli olmanız gerekmektedir.

Resim lisansları çok karmaşık olabilmektedir. Beladan uzak durmanın en kolay yolu Adobe Stock, StockPhotoSecrets, Dreamstime, Depositphotos veya Photodune gibi sitelerden bir stok fotoğraf hesabı satın almaktır. Görüntüleri satın almak ve bunları kullanmak için lisans almak için kredi satın alabilirsiniz. Ticari lisansların daha pahalı olduğunu unutmamalısınız.

Kamu malı olan resimler vardır. Ancak bu şekilde belirli resimleri bulmak çok zor olabilir. Sonuçta kamu malı olmayan bir resim seçme riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz. Elbette, bu sitelerle uğraşmak istemiyorsanız her zaman kendi oluşturduğunuz görselleri kullanmayı deneyebilirsiniz.

Sonuç

Kalite ve profesyonellik peşinde olacaksanız buradaki bilgileri dikkate almalısınız. Henüz tüm bu bilgileri tam anlamıyla kullanamayacak durumda olabilirsiniz. Hedefe sıkı bir şekilde odaklanırsanız bunların uygulamasını yapmak çok daha kolay olacaktır. Hedefiniz diğer insanların birlikte çalışmaktan gurur duyduğu yüksek kaliteli bir site oluşturmak ise tüm bu bilgiler size fazlasıyla yardımcı olacaktır.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap