500 Internal Server Hatası Nasıl Düzeltilir?

500 Internet Server hatası kullandığınız sunucuda veya sitenize güç veren sistem dosyalarında problem olması durumunda karşınıza çıkabilecek bir hatadır. Bu hatanın ortaya çıkmasına neden olan en büyük problem genellikle kök dizininde ortaya çıkmaktadır. WordPress dosyalarınız kök dizininde yer almaktadır ve bu dosyaların bozulmasına sunucuda ortaya çıkan problemler neden olmaktadır.

Bu hata WordPress sitenizde karşınıza çıkabilecek en can sıkıcı hatalardan birisidir. Çözümü basit değildir ve birçok farklı kontrol gerektirmektedir. Çözüm ararken biraz zamana ihtiyacınız olacağı için sabırlı olmanız gerekmektedir. Bu problemi ortadan kaldırmak istiyorsanız aşağıda size sunulmuş olan önerileri değerlendirme yoluna gidebilirsiniz.

WordPress Sitenizde 500 Internet Server Hatası Nasıl Çözülür?

Sitenizi Yedekleyin

Bu problemi çözmek için sitenizin kök dizininde birçok farklı değişiklik yapmanız gerekebilecektir. Aşağıda yer alan adımları denemeden önce mutlaka sitenizi yedekleme yoluna gitmelisiniz. Bunu yaparak şeyler yanlış gittiği zaman sitenizi hepten kaybetmemiş olursunuz.

FTP İstemcisi Kullanın

Daha önce bir FTP istemcisi kullanmışsanız ve bu konuda deneyimli olduğunuza inanıyorsanız bu adımı geçebilirsiniz. Bu adım daha önce FTP istemcisi kullanmamış olan kullanıcılara yardımcı olabilecek içeriklere sahiptir.

Bir FTP istemcisi site dosyalarına erişme ve onlara düzenleme konusunda size yardımcı olabilecektir. Sunucu hizmeti aldığınız yer tarafından size sunulan dosya yöneticisi aracını kullanabilirsiniz. Ancak, bir FTP istemcisi kullanmak çok daha kolay olacağı için bunu tercih etmek çok daha iyi bir seçenek olabilecektir.

Kullanabileceğiniz çok farklı FTP istemcisi vardır. En kullanışlı olan ise FileZilla isimli programdır. Buradaki adımları anlatırken FileZilla kullanılmıştır. FileZilla'nın ana sayfasına giderek Download FileZilla Client butonuna basmalısınız.

Site size doğru işletim sistemini gösterdiyse yeşil olan Download FileZilla Client butonuna basmalısınız. Sitenin sunduğu işletim sistemi doğru değilse Show Additional Download Options seçeneğine tıklayarak doğru işletim sistemini seçmelisiniz.

Dosyanın indirilmesi tamamlandıktan sonra onu yükleme işlemini gerçekleştirmelisiniz. Yükleme tamamlandıktan sonra FileZilla programını çalıştırmalısınız. Program çalıştıktan sonra Click File > Site Manager kısmına gitmelisiniz. Daha sonra New Site seçeneğini tıklamalı ve site adınızı girmelisiniz.

Bu adımları gerçekleştirdikten sonra aşağıdaki ayarları belirtildiği şekilde girmeniz gerekmektedir:

  • Host - Sitenin alan adı girilmeli
  • Port - Boş bırakılmalı
  • Protocol - FTP - File Transfer Protocol
  • Encryption - Only Use Plain FTP
  • Logon Type - Normal

Kullandığınız sunucudaki dosya yöneticisine erişmek için kullanmış olduğunuz kullanıcı adı ve şifreyi ilgili alanlara girmeniz gerekmektedir. Kullandığınız sunucuda cPanel yer alıyorsa bu durumda cPanel erişimi için gerekli olan bilgileri kullanmalısınız. Bu konuda bir bilginiz yoksa sunucu hizmeti aldığınız yere ulaşarak bilgileri edinmelisiniz.

Bu adımı başarılı bir şekilde geçtikten sonra Transfer Settings sekmesine gelmeli ve Limit Number of Simultaneous Connections seçeneğine tik atmalısınız. Daha sonra Maximum Number of Connections değerini 8 yapmalısınız. Böylece site sunucusunun IP adresinizi engelleme durumunu ortadan kaldırmış olursunuz. Son olarak Connect butonuna basarak sitenizin sunucusuna bağlanmayı başarabilirsiniz.

500 Internal Server Hatası İçin Yaygın Çözümler

Bu hatanın ortaya çıkmasına sebebiyet veren en bilinen iki problem .htaccess dosyasının bozulması ve sunucunun PHP bellek limitinin dolmasıdır. WordPress dizininde yer alan .htaccess dosyası bir eklenti yüklendikten sonra veya WordPress sitenizde farklı bir değişiklik yaptıktan sonra bozulmuş olabilir. Bunu düzeltmenin yolu oldukça basittir. Yapmanız gereken tek şey .htaccess dosyasını yenilemektir.

PHP bellek limiti ise kötü kodlanmış eklentilerden dolayı ortaya çıkan yaygın bir problemdir. Sitenizde çok fazla eklenti kullanıyorsanız bu problemle karşı karşıya kalabilirsiniz. Sunucu hizmeti aldığınız yer genel olarak bir bellek limiti belirleme yoluna gitmiştir. Bu limitin sınırını aşmanız durumunda 500 Internal Server hatasını almış olursunuz.

İlk olarak .htaccess dosyasının yenileme yoluna giderek problemin devam edip etmediğini kontrol etmeniz gerekmektedir. Daha sonra PHP bellek limitini kontrol ederek onu aşıp aşmadığınız konusunda emin olma yoluna gitmelisiniz.

Yeni .htaccess Dosyası Oluşturmak

İlk olarak FileZilla'da WordPress kök dizinin açmalısınız. Bu genellikle public_html şeklindedir. Bu dizine girdiğiniz zaman wp-admin ve wp-content adında dosyalar görüyorsanız doğru yerdesiniz demektir. Burada herhangi bir .htaccess dosyası göremiyorsanız aynı zamanda görünmez dosyaları görünür hale getirmeniz gerekmektedir. Bunun için Server kısmına tıklayarak Force Showing Hidden Files seçeneğini seçmelisiniz.

.htaccess dosyanızı bulduktan sonra sağ tuş tıklayarak onu yeniden adlandırmanız gerekmektedir. Bunu yapabilmek için dosya adını .htaccess.bak yapabilirsiniz. Bu işlem .htaccess dosyasını silerek size yeni bir .htaccess dosyası oluşturma imkanı tanıyacaktır. WordPress admin paneline gelmeli, Ayarlar kısmındaki Kalıcı Bağlantılar sekmesine girmelisiniz. Hiçbir işlem yapmadan Ayarları Kaydet demeniz yeterli olacaktır.

Sitenize bağlanmaya çalıştığınız zaman 500 Internal Server hatası ortadan kalktıysa sitenizdeki temel problemin bozuk .htaccess dosyasından kaynaklandığını anlayabilirsiniz. Yaptığınız dosya yenileme işlemi sorunu ortadan kaldırmadıysa bu durumda çeşitli testler yapmanız gerekmektedir. Bazı durumlarda .htaccess dosyasının yanlış şekilde isimlendirilmesi bu probleme yol açabilmektedir. Son olarak bunu kontrol etmelisiniz.

WordPress'te PHP Bellek Limitini Yükseltmek

PHP bellek limiti sunucu ve WordPress tarafından belirlemektedir. Bellek limiti sınırına yaklaştığınız zaman WordPress bunu otomatik olarak yükseltmeye çalışmaktadır ancak sunucu hizmeti aldığınız yer bu limiti belirli bir rakamla sınır tuttuysa bunun üstüne çıkamazsınız. Genellikle paylaşımlı sunucu planlarında bu limit oldukça düşüktür. Bu nedenle WordPress sitenizdeki PHP bellek limitini yükseltme yoluna gitmelisiniz.

Sitenizin kök dizinine gelmeli ve wp-config.php dosyasını bulmalısınız. Bu dosyaya sağ tuşla tıklamalı ve Download diyerek dosyayı bilgisayarınıza indirmelisiniz. Dosyayı tercih ettiğiniz metin editörüyle açmalı ve açılıştaki PHP etiketinin altına aşağıdaki kodu eklemelisiniz.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');

Bu eklemeyi yaptıktan sonra dosyayı kaydetmeli ve onu kök dizinine tekrar yükleyerek orijinal dosyayla değiştirilmesini sağlamalısınız. İstemciyi ve ardından sitenizi yenilemelisiniz. Herhangi bir hata söz konusuysa sitenizde PHP bellek limiti problemi yok demektir. Aynı dosyayı tekrar bilgisayarınıza indirmeli, eklediğiniz kodu ortadan kaldırmalı ve dosyayı tekrar kök dizinine eklemelisiniz.

Limit yükseltme yoluna gitmenize rağmen sitenizdeki problemi çözememiş olabilirsiniz. Bunun temel sebebi hala bir şeylerin limitleri zorluyor olmasıdır. Aşağıda yer alan adımları takip ederek problemin ne olduğunu saptama yoluna gitmelisiniz. En kötü senaryo ise sunucu hizmeti aldığınız yerle iletişim kurarak sorunu çözmelerini istemektir.

500 Internal Server Hatası İçi Yaygın Olmayan Çözümler

Bozuk bir .htaccess dosyasını yenilemek ve sitenin PHP bellek limitini yükseltmek bu hatayı ortadan kaldırmadıysa aradığınız çözümler bunlar değil demektir. Aşağıdaki çözümleri deneyerek sitenizdeki 500 Internal Server hatasını ortadan kaldırmayı deneyebilirsiniz.

  • Hatalı eklentileri bulmak için eklentileri devre dışı bırakmak.
  • Sitenizde hata ayıklama işlemi yaparak problemleri tespit etmek.
  • Sitenizdeki dosya ve klasörlerin dosya izinlerini kontrol etmek.
  • Sitenizdeki wp-content ve wp-includes dosyalarını yeniden yüklemek.
  • Problem sitenize güç veren sunucuda ise sunucu hizmetini aldığınız yer ile irtibata geçmek.

Eklentileri Devre Dışı Bırakmak

WordPress yönetici paneline giriş yaptıktan sonra Eklentiler kısmına gelerek kullandığınız eklentileri tek tek devre dışı bırakmalısınız. Her devre dışı bırakma işleminin ardından sitenizi yenileyerek herhangi bir değişiklik olup olmadığını kontrol etmelisiniz. Problem bir eklenti nedeniyle yaşanıyorsa bu durumda o problemi ortaya çıkaran eklentiyi bulmuş olursunuz.

Eklentiyi devre dışı bırakıp sildikten sonra aynı fonksiyonu size sunabilecek başka bir eklenti bulmalısınız. Eğer eklentinin yerine farklı bir eklenti bulamayacak durumdaysanız eklentiyi geliştiren kişiyle irtibat kurmalısınız. Bunu WordPress.org forumundaki eklentinin destek alanından yapabilirsiniz. Buna ek olarak varsa eklentinin resmi sitesine giderek oradan destek almayı düşünebilirsiniz.

WordPress yönetici paneline giriş yapma şansınız yoksa FTP istemcisi yardımıyla sitenin kök dizinine ulaşmalısınız. Burada yer alan wp-content klasörünü açarak içindeki dosyaları kontrol etmeniz gerekmektedir. Bu klasörün içerisinde eklentiler, temalar ve diğer klasörler yer almaktadır.

Plugins adını taşıyan dosyanın adını plugins-deneme olarak değiştirme yoluna gitmelisiniz. Bu işlem sitenizde yer alan tüm eklentilerin devre dışı kalmasını sağlayacaktır. Eklentiler devre dışı kaldıktan sonra sitenizi yenilemeli ve hatanın ortadan kalkıp kalkmadığını kontrol etmelisiniz. Hata ortadan kalktıysa sitenizde yer alan eklentileri tek tek aktif etme yoluna giderek problem çıkaran eklentiyi bulmaya çalışmalısınız.

Problem çıkaran eklentiyi bulduktan sonra plugins-deneme dosyasının adını plugins olarak değiştirmeyi unutmamalısınız.

WordPress Sitenizde Hata Ayıklama İşlemi Yapmak

Sitenizde problemin ortaya çıkış sebebini tam olarak tespit edemediyseniz bu durumda hata ayıklama yoluna gitmeniz gerekmektedir. Sitenizin wp-config.php dosyasının içerisine birkaç satır ekleyerek sitenizde hata ayıklama işlemi gerçekleştirebilirsiniz. Sitenizde yer alan herhangi bir hata tespit edildiğinde bunlar kök dizinde yer alan bir dosyaya yazılacaktır.

Teknik bilgi sahibiyseniz bu durumda sitenizde bir hata ayıklama işlemi gerçekleştirmelisiniz. Site geliştirme konusunda herhangi bir teknik bilgiye sahip değilseniz bu durumda doğrudan sunucu hizmeti aldığınız yerle iletişime geçebilir veya teknik bilgi sahibi bir arkadaşınızdan destek alabilirsiniz. Çünkü bulunan hatalardan hangisinin önemli olduğunu anlayabilmek için teknik bilgi sahibi olmanız gerekmektedir.

Sitenizde hata ayıklama işlemi yaparken sitenize ait kodların herkes tarafından görülmesi söz konusu olabilecektir. Buna rağmen hatanın neyle ilgili olduğunu anlamanın tek yolu buysa başka seçeneğiniz yok demektir.

Dosya İzinlerini Kontrol Etmek

Bu her ne kadar problemin temel kaynağı niteliğini taşımasa bile kontrol etmekte fayda vardır. WordPress dizininde yer alan klasör ve dosyaların izin değerleri 755 veya 644 olmalıdır. Dosya veya klasörler için bunun dışında bir izin değeri ataması yaparsanız sitenizde 500 Internal Server hatası ortaya çıkabilecektir.

Sitenizin kök dizinin kontrol etmek için FTP istemcisi size yardımcı olacaktır. FileZilla istemcisi izinleri kontrol edebileceğiniz bir Permissions sekmesine sahiptir. Buradan kök dizininde yer alan her dosyanın ve klasörün izin durumunu kontrol etmeli ve izin değerlerinin 755 veya 644 dışında bir şey olmadığından emin olmalısınız.

Sitenin wp-content ve wp-admin Dosyalarını Yeniden Yüklemek

Bu çözüm denemeniz gereken en son adım olmak zorundadır. Yukarıda yer alan çözümlerden herhangi birisi işinize yaramadıysa bu adımı deneyebilirsiniz. Sitenizin bir yedeğini oluşturmalı ve WordPress'in resmi sitesinden WordPress'i indirmelisiniz.

ZIP dosyasının içerisinde yer alan dosyaları bir klasöre çıkarmalısınız. FTP istemcisi yardımıyla sitenizin kök dizinini açarak wp-admin ve wp-includes dosyalarını indirmiş olduğunuz temiz kurulum dosyalarından kopyalayarak eski dosyaları yenileriyle değiştirmelisiniz.

İstemciyi yeniledikten sonra sitenizi yenilemeniz gerekmektedir. Hata ortadan kalktıysa bu durumda sitenizin çekirdek dosyalarında problem olduğu için 500 Internal Server hatasını alıyorsunuz demektir. Problem hala devam ediyorsa bu durumda sunucu hizmetini aldığınız yerle irtibata geçmeniz gerekmektedir.

Sunucu Hizmetinin Alındığı Yerle İrtibat Kurmak

Yukarıda yer alan adımların her birisini denemenize rağmen problemi bulamadıysanız bu durumda problem sunucunun kendisinde demektir. Sunucu hizmetini aldığınız yerle irtibata geçerek problemin saptanmasını ve çözülmesini istemelisiniz.

Sunucu hizmeti veren yerlerin çoğu müşteri hizmetleri açısından kaliteli hizmet vermeye çalıştıkları için size bu konuda yardımcı olacaklardır. Sitenizin bulunduğu sunucuda problem varsa bu problemin ortadan kaldırılmasını sağlayacak tek çözüm bu olacaktır.

İlk olarak yukarıda yer alan adımların hepsini tek tek gerçekleştirmeli ve son çare olarak bu yola başvurmalısınız. Sitenizde yer alan 500 Internal Server hatasının sebebi sitenizde yer alan bir dosya olabilecektir. Bu durumda yukarıdaki adımlar size yardımcı olacaktır. Problem sitenizde yer alan bir dosyadan kaynaklı değilse sunucu hizmeti aldığınız yerle iletişime geçmeniz gerekmektedir.

500 Internal Server hatası sinir bozucu bir hatadır. Problemin ne olduğunu saptamak her zaman çok kolay değildir. Birçok farklı noktada kontrol yapmanız gerekebilecektir. Yukarıdaki adımlar size bu kontroller konusunda yardımcı olacaktır.

Herhangi bir adımı denemeden önce mutlaka sitenizin yedeğini almalı ve temaları, eklentileri, ve WordPress dosyalarını güncellemeniz gerekmektedir. Bu sorunun ortaya çıkmasını engelleyebilecek en önemli adım ise sitede sitenizde kullandığınız tema ve eklentiler arasında bir uyum probleminin olmadığından emin olmaktır.

Son olarak, kullanmış olduğunuz sunucu hizmetini gözden geçirmeniz gerektiğini unutmamalısınız. Sitenizde yer alan bu hata düşük maliyeti olan ama yetersiz kalan bir sunucu sebebiyle yaşanıyor olabilecektir. Her zaman önceliğiniz hizmet aldığınız mevcut yerle iletişim kurarak onlardan çözüme yönelik destek almak olmalıdır. Çözüme yönelik bir destek gelmediyse alternatif sunuculara göz atarak sitenizi taşımalısınız.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap