Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi Ve Örnekleri
Bugün biraz kendi alanımın dışına çıkım kurumsal pazarlama stratejileri içerisinde yer alması zorunlu olan bir konudan söz edeceğim. Hepimizin çeşitli noktalarda karşımıza çıkan kurumsal sosyal sorumluluk projelerini anlamak ve bu projelere yerinde katkılar sağlamanın neden önemli olduğunu göstermeye çalışacağım.
Öncelikle konumuzun tanımlamasını yapalım. Böylece yazının ikinci kısmında yer alan kurumsal sorumluluk projeleri hakkında daha farklı bakış açılarına sahip olabilirsiniz.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi Nedir?
Kurumsal sosyal sorumluluk projesinin ne olduğunu tanımlarken sabit iş tanımlamasından biraz uzaklaşacağım. Bu sayede tanımın anlaşılabilir olmasını sağlamak istiyorum. Kurumsal sosyal sorumluluk projesi, bir markanın dahil olduğu toplum içerisinde yer alan belirli hassas noktalara dikkat çekmek ve sorunlara çözümler üretmek için gerçekleştirdiği çalışmalar veya stratejiler bütünüdür.
Markalar açısından bu sosyal sorumluluk projelerinin önemli olmasının temel nedeni ise markalaşma ve marka sadakati konusunda diğer tüm çalışmalardan çok daha fazla katkı sağlayabilecek nitelikte olmasıdır. Sosyal sorumluluk projeleri marka ile toplumda yer alan diğer insanlar arasındaki bağın güçlenmesini ve böylece markanın daha tanınır hale gelmesini sağlar. Ancak, sosyal sorumluluk projeleri her zaman istenilen katkıyı insana sunmayabilir. Bunun arkasında yatan neden ise projenin tam anlamıyla doğru tanıtılamaması ve bunun beraberinde projenin toplum içerisinde ses getirememesidir.
Markalar, ortaya koydukları sosyal sorumluluk projelerinin yönetimi ve tanıtımı konusunda profesyonellikten uzaklaştıkları andan itibaren toplum tarafından cezalandırılırlar. Bunu oluşturan en büyük etken ise belirli markaların sosyal sorumluluk projesinden çok markanın tanıtımını ön plana çıkarmasıdır. Bir nevi iyi niyetli yaklaşım yerine çıkarcı yaklaşımda bulunan markalar toplum tarafından anında dışlanır veya sosyal sorumluluk projesi rafa kaldırılır.
Sanırım artık kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin ne anlama geldiğini iş ve kurumsal tanımlamalardan uzak bir biçimde öğrendiniz. Şimdi ise Türkiye’de başarıya ulaşmış, belirli sorunları tespit edip bunlara çözüm getiren sosyal sorumluluk projelerine değinmek istiyorum.
Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri
Aşağıda yer alan sosyal sorumluluk projeleri dikkat çekici bulduğum birkaç sosyal sorumluluk projelerinden bazılarıdır. Türkiye’de gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerinin hepsine değinmek oldukça imkansızdır. Bu nedenle medyada ses getirmiş ve odaklanılan sorunlara çözüm üretebilmiş bazı sosyal sorumluluk projelerine değinmek istedim.
Baba Beni Okula Gönder
Baba Beni Okula Gönder sosyal sorumluluk projesi 2004 yılında Doğan Gazetecilik tarafından başlatılmış bir projedir. O dönem Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı olan Hanzade Doğan Boyner tarafından geliştirilen projenin amacı ise “aile baskısı veya ekonomik yetersizlik nedeniyle okula gidemeyen kız çocuklarının eğitime kazandırılması” şeklinde özetlenebilir.
Projenin aktif bir biçimde sürdürülüyor olması bu sosyal sorumluluk projesinin başarısın ortaya koymaktadır. Bugüne kadar yapılan katkılar sayesinde proje aracılığıyla kız yurtları ve köy okulları yapılmıştır. Aynı zamanda neredeyse 10.000’den fazla öğrenciyle burs imkanı tanınmıştır.
Kardelenler
Kardelenler sosyal sorumluluk projesi 2000 yılında Turkcell tarafından başlatılmış bir projedir. Projenin asıl amacı ise “eğitimde kız çocuklarına fırsat eşitliği sağlamak” şeklinde özetlenebilir. Turkcell tarafından geliştirilen birçok sosyal sorumluluk projesinin aksine bu proje en çok başarıya ulaşan ve ses getiren sosyal sorumluluk projesi olmayı başarmıştır.
Proje aktif bir biçimde sürdürülmektedir. Her yıl yaklaşık 10.000 kız öğrenciye burs sağlanmaktadır. Eğitim alma fırsatını elde eden Kardelenlerin birçoğu liseden mezun olmuş ve hatta üniversiteyi dahi tamamlamıştır. Kardelenler projesi ülke genelinde en çok bilinen sosyal sorumluluk projelerinden birisidir.
Eti Çocuk Tiyatrosu
Eti Çocuk Tiyatrosu sosyal sorumluluk projesi 2000 yılında Eti tarafından başlatılmış bir projedir. Projenin amacı “çocukları tiyatro sanatıyla tanıştırıp onların gelişimlere katkı sağlamak” şeklinde özetlenebilir. Eti tarafından geliştirilen proje bugüne kadar 1.5-2 milyon çocuğu tiyatroyla buluşturmuştur.
Proje aktif bir biçimde sürdürülmektedir. Eti, her yıl yeni tiyatro oyunlarıyla şehir şehir dolaşıp çocuklarla bir araya gelerek sosyal sorumluluk projesini devam ettirmektedir.
Ülkem İçin
Ülkem İçin sosyal sorumluluk projesi 2006 yılında Koç Holding tarafından başlatılmış bir projedir. Proje aslında Koç Holding’e bağlı olarak çalışan alt markalar dahil olmak üzere tüm markalarda sosyal sorumluluğu geliştirme projesidir. Türkiye’nin en büyük kurumsal markalarından birisi olan ve pek çok kişiye istihdam olanağı sağlayan holdingin bu projesi “sosyal sorumluluk gerektiren adımların çalışanlar arasında yaygınlaşması ve toplumsal sorunlara karşı durabilme bilincinin geliştirilmesi” amacını taşıyor.
Proje aktif bir biçimde sürdürülmektedir. Her yıl olmasa bile belirli dönemlerde toplumsal sorunlara ışık tutan ve çözüm arayan projeler geliştirilerek sosyal sorumluluk projesinin başarıya ulaşması sağlanmaktadır. Ülkem İçin sosyal sorumluluk projesi bugüne kadar TEMA Vakfı, Orman Bakanlığı, Kızılay, AYDER ve UDNP ile işbirliğine getirerek çeşitli projeler geliştirmiştir.
Düşler Akademisi Projesi
Düşler Akademisi Projesi sosyal sorumluluk projesi 2008 yılında Vodafone Türkiye Vakfı liderliğinde UDNP ve Alternatif Yaşam Derneği işbirliğiyle hayata geçirilmiştir. Projenin asıl amacı “fiziksel veya psikolojik bir takım engeller veya maddi yetersizliklerden dolayı sosyal dışlanmışlık yaşayan bireylerin topluma kazandırılması” olarak özetlenebilir. Düşler Akademisi Projesi, Türkiye Vodafone Vakfı’nın en çok ses getiren sosyal sorumluluk projelerinden birisidir.
Proje aktif bir biçimde sürdürülmektedir ve bugüne kadar çeşitli ödüllere layık görülmüştür. Birçok gencin topluma geri kazandırıldığı proje sayesinde toplumsal bilincin artırılması söz konusu olmuştur.
Türkiye’de hayata geçirilen belli başlı sosyal sorumluluk projeleri bunlardır. Her kurumsal markanın ufak veya büyük belirli sosyal sorumluluk projeleri bulunmaktadır. Her birinin amacı da ortaktır. Topluma katkı sağlamak ve yaşanan problemlere çözüm bulup marka bilinirliğini iyileştirmektir.