Başarılı Bir Marka Yaratma Süreci

Başarılı bir biçimde kendi markanızı oluşturmayı istemeniz çok basit bir uğraş değildir. Markanızı oluşturduktan sonra rakipleriniz ile mücadele edebilmeli ve müşteri memnuniyetini en üst düzeyde tutmayı başarabilmelisiniz. Misyonunuzu iyi belirlemelisiniz, yaratıcı olmalısınız ve insanlarla bağlantı kurmak için güçlü arzulara sahip olarak markanızı başarıya giden yolda ilerleten itici unsur olmayı başarmalısınız.

marka yaratma

Adım Adım Marka Yaratma Süreci

Öncelikle markanızın neden özel olduğunu ortaya koymalısınız, sunduklarınızın değerini ispatlamalısınız. Kendinize özgü bir tasarım ve slogan ile yola devam etmelisiniz. Markanızın ruhunu yansıtacak adımları atmaktan çekinmemelisiniz. Son olarak ise markanızı tüm gücünüzle tanıtmaya girişmelisiniz.

Doğru Görünümü Oluşturma

➤ Misyon Belirleme

Bir marka olarak müşterilere veya kullanıcılara ne tür nitelikler, değerler ve deneyimler sunuyorsunuz? Cevaplanması gereken soru budur. Markanızın güçlü ve etkili olmalısını istiyorsanız, belirleyeceğiniz misyonun güvenilir bir imaj oluşturduğundan emin olmanız gerekir. Fakat misyonu belirlemeden önce her şeyin net çizgilerle belirlendiğinden emin olmanız gerekir:

  • Bu markayı neden oluşturdunuz?
  • Ulaşmak istediğiniz hedefler neler?
  • Ulaşmak istediğiniz hedef kitlesinde yer alan insanlar kimlerdir?
  • Sizi diğer markalardan ayıran en önemli farklılıklar nelerdir?

Bu sorulara cevap vererek markanız hakkında en ince ayrıntısına kadar detayları irdelemeye çalışmalısınız. Bu soruların yanına daha farklı sorular eklemeyi düşünebilirsiniz. Her birisi markanızın misyonunu belirleme konusunda size yardımcı olacaktır.

➤ Markanın Bilinirliğine Karar Verme

Müşteri veya kullanıcıları yaşayan canlılar olarak kabul edin. Bu canlılar kendileri gibi nefes alabilen insanlara güvenmek isterler. Hangi ürünün veya hizmetin ne işe yaradığını anlamak ve binlerce seçim arasından farklılıkları gün yüzüne çıkartmak isterler. Ellerinde yer alan kontrol listesinden nasıl geçeceğinizi ve ne şekilde bilinmek istediğinizi belirlemelisiniz.

  • Markanızın yeni bir tercih olarak gözükmesini isteyebilirsiniz. Bu durumda markanız yeni bir maceranın ilk adımı gibi gözükür veya ikinci bir şans gibi bir bilinirliğe sahip olur.
  • Markanızın akıllı ve farklı gözükmesini isteyebilirsiniz. Sunduğunuz nitelikler ve değerler kullanıcıyı özel hissettirmelidir. Ne olursa olsun ürünlerini sattırmayı başaran markalar genelde bu sınıfta yer alır.
  • Markanızın asla kullanıcısını yarı yolda bırakmayacak ve onların güvenini sarsmayacak bir bilinirliğe sahip olmasını isteyebilirsiniz. Bu oldukça sıkı çalışmayı ve gerektiğinde müşteri gibi davranmayı kabul etmeniz anlamına gelir.

Markanızın müşterinin veya kullanıcının gözünde nasıl gözükmesi gerektiğine karar vermelisiniz. Bu marka bilinirliğinin ilk adımıdır. İnsanların zihninde nasıl bir izlenim bırakmak istiyorsanız o şekilde bir bilinirlik hedefi seçmelisiniz. Çünkü bu izlenimleri daha sonra insanların zihninden temizlemek çok kolay değildir.

➤ Müşteri Gibi Düşünme

Bir ürün veya hizmet satın alırken onu neden satın almak istersiniz? Belirli bir markayı seçmek istemenizin nedeni nedir? Eğer bu sorulara cevap verebilirseniz aslında nasıl bir marka oluşturmak istediğinizi kafanızda belirlemiş olursunuz. İnsanların markanız hakkında ne düşünmek istediğini ve markanıza nasıl yardımcı olabileceklerini göz önünde bulundurmalısınız. İnsanlar markanızı tercih ettiklerinde kendilerini güçlü mü hissetmelidirler? Sorumlu mu hissetmelidirler? Akıllı mı olmalıdırlar? Özel birisi olduklarını mı düşünmeliler? Markanız bu duygulardan herhangi birisi içeriklerinde, pazarlama çalışmalarında ve tasarımlarında ortaya koymalıdır. Kullandığınız dil, ürün tasarımında seçtiğiniz renkler ve imgelerle bunun yansıtmalısınız.

➤ Marka Dilini Belirleme

Bir slogan ile yola çıkmak iyi bir fikir olabilir. Bunu yapmıyorsanız markanız ile iliştirilebilecek birkaç anahtar kelime belirlemelisiniz. Bu kelimeler, ortaya koyduğunuz misyonla uyumlu ve insanların birbirlerine aktaracakları kadar hatırlanabilir nitelikte olmalıdır. Markanızın dilini sadece ürün ve reklamlarda değil aynı zamanda toplantılarda veya kişisel olarak iletişim kurduğunuz durumlarda da kullanın.

  • Kısa ve öz olun. Marka dilini belirleme konusunda atacağınız en olumlu adım budur. Ne kadar öz yaklaşım ortaya koyarsanız bir o kadar fazla hatırlanabilir olursunuz. Tartışmalarda, sohbetlerde, muhabbetlerde sizden söz edilirken markanızın yanında kullanılacak kelimeler markanızı yansıtacak kelimelerdir.
  • Markanız ile ilişkili olan tüm metinlerde markanın tonunu her zaman aynı tutmalısınız. Markanız eski moda bir şeyleri yansıtıyorsa biraz daha düz bir dil kullanarak insanlarla iletişim kurmayı tercih etmelisiniz. Ortaya koyacağınız bu ton marka sloganı, reklamlar, sitedeki ürün tanıtımları ve bunun gibi birçok alanda kendini aynı şekilde gösterebilmelidir.

Markanın dilini belirlerken dikkatli olmalısınız. Aşırıya kaçmış bir ton markanıza fayda yerine zarar sağlayacaktır. Bunun yaşanması marka oluşturma aşamasında karşılaşmak isteyeceğiniz en çetin zorluklar arasında yer alır. Markanız insanlarla her açıdan iletişim kurabilecek nitelikte olacağından kullanacağınız iletişim ve anlatım diline dikkat etmeniz gerekir.

➤ Marka Tasarımını Belirleme

Markanız için oluşturmuş olduğunuz misyon ve dili yansıtacak bir tasarıma sahip olmalısınız. Modern bir marka mı olmak istiyorsunuz? Eğlenceli bir marka olmayı mı tercih edeceksiniz? Geleneksel ve klasik marka olma yolunda mı ilerlemek istiyorsunuz? Nasıl bir marka olmak istiyorsanız bu tasarım niteliği kullanılacak broşürlerde, site düzeninde, ürünlerde, ofis düzeninde, reklam çalışmalarında ve bunun gibi birçok alanda markanızı temsil edecektir.

  • Logo tasarımıyla başlamalısınız. Logonuz markanız ile birlikte kullanılacak ve insanların zihninde markanızı hatırlatmaya imkan tanıyacak en önemli unsurdur. Markanıza ait logonun tasarımı için profesyonel birisiyle çalışmalısınız ve logoyu uygun yerlerde kullanmalısınız.
  • Renk seçimini markanızı yansıtacak şekilde yapmalısınız. Kullanılacak renkler markanızı yansıtacak tanıtım materyallerinin hepsinde yer alacaktır. Kırmızı ve beyaz Coca Cola'nın kullandığı renklerdir. McDonald's'ın kullandığı renkler sarı ve kırmızıdır. Yine kırmızı ve beyaz Akbank'ın kullandığı renklerdir, Vakıfbank ise sarı ve beyaz renklerini kullanır.

Tasarım konusunda karmaşıklık değil basitlik önemlidir. Markanızın kolayca tanınmasını ve hatırlanmasını istiyorsanız eşsiz bir tasarım ortaya koymalı ama aynı zamanda basit olmaya özen göstermelisiniz. Markanızın varlığını korumak için yasal adımları atmayı unutmamalısınız.

➤ Ekibi Bilgilendirme

Bireysel marka oluşturuyor olsanız bile belirli ekip arkadaşlarına sahip olmanız söz konusu olacaktır. Ekip arkadaşlarınızla iletişiminiz güçlü olmalıdır. Tanıtımlar konusunda marka kimliğini nasıl yansıtmayı başarabileceğinizi iyi düşünmelisiniz. Markanızın tanıtımının etkili olması ve başarıya ulaşması için desteğe ihtiyacınızın olacağı kesindir.

Bir ekiple yola çıkmışsanız doğru olan durum herkesin markanın kimliğine göre hareket etmesidir. Buna giyim ve davranışlar dahildir. Sürekli olarak insanlarla iletişim kurmanız gerekiyorsa, bir marka olarak bunu gerçekleştirmek istiyorsanız, bu durumda ekibinizin aynı özveri ve davranışlarla hareket etmesi gerekir.

Ekibiniz markanızın neyi yansıttığını, neyi anlattığını, neler sunduğunu, neler sunmadığını iyi bilmelidir. Ekip arkadaşlarınızın fikrine başvurmalı ve bu fikirleri özenle incelemelisiniz. Markanızın iyiliği ve başarısı açısından ne gerekiyorsa bunu uygulamaktan çekinmeyeceğinizi ekip olarak benimsemiş olmanız gerekir.

Kullanıcıların Sadakatini Kazanma

➤ Mesaj ve Ürün/Hizmet Sentezi

Çok iyi bir mesaj oluşturmuş olmanız iyi bir marka oluşturacağınız anlamına gelmez. Oluşturduğunuz mesaj iyi olsa bile bunu kullanıcıların ihtiyaç duyacakları ve arzu edecekleri ürün veya hizmetlerle desteklemelisiniz. Markanız, sözünü ettiği nitelikleri ve değerleri kullanıcıya ulaştırmayı başarabiliyorsa onların güvenini kazanabilir. Kazanılan bu güven markanızı ön plana çıkarmaları ve ondan söz etmeleri anlamına gelir. Böylece markanızın itibarı olumlu yönde artış göstermeye başlar.

Markanızın ortaya koyduğu çalışmalarda şeffaf olmaya özen göstermelisiniz. Bu nitelik, markanızın hatırlanması konusunda önemlidir. Elde ettiğiniz başarının sizi nereye götüreceğini anlamak için şeffaf olmak gerekir. Kullanıcılara birçok farklı bilgi sunabilirsiniz ama bunların doğru ve aynı zamanda tutarlı olması gerekir.

➤ Pazar Araştırması

Kime hizmet etmek istediğinizi belirlemek için pazar araştırması yapmanız gerekir. Hangi yaş grubundaki insanlar hedeflemeniz gereken kitledir? Bu soruya cevap verebilmelisiniz. Sunduğunuz ürün ve hizmetlerle kimlerin ilgilendiğini bilmek markanızın onlara ulaştıracağı cevapları ulaştırma konusunda önemlidir.

Test grupları oluşturarak ürünlerin ne tür insanlar tarafından tercih edildiğini belirleyebilirsiniz. Test gruplarında yer alan insanların ürünler hakkındaki düşüncelerini toplayabilir ve insanlara daha iyi ürünler sunmak için markanızı geliştirebilirsiniz. Bununla birlikte belirli bir demografik çalışmalar yapmak çok daha etkileyicidir. Bunu yaptığınız zaman odaklanmanız gereken noktayı çok daha iyi belirlemiş olursunuz.

➤ Rakip Analizi Gerçekleştirme

Kendi alanınızda diğer markaların neler sunduğunu öğrenmek ve sizin markanızın nasıl farklı olabileceğini belirlemek için rakip analizi gerçekleştirmelisiniz. Markanız farklılıklara odaklanmalı ve ürün veya hizmetlerini geri kalan markalardan nasıl daha iyi yapacağını düşünmelidir. Sizi özel yapacak bir şeyler bulabilmek oldukça değerli bir adım atmanızı sağlar çünkü kullanıcılar, sizin öne çıkarmadığınız veya tanıtmayı düşünmediğiniz bir şeyi doğrudan keşfedemez.

konu ici rakip analizi

Kendi alanınızda bir marka birçok kullanıcıya hitap edecek şekilde hareket ediyorsa bu markayla belirli kriterlerde mücadele edebilmeyi düşünebilirsiniz. Eğer kendi alanınızda gerçekten çok iyi ürün ve hizmetler bulunuyorsa farklı bir şeyler yapmayı düşünmeli veya markalaşma çalışmalarınızı değiştirmelisiniz.

➤ Kullanıcılarla İletişime Geçme

Kullanıcılarla iletişime geçin. Hizmet veya ürünlerinizle ilgilenen insanlarla etkileşime geçmeniz önemlidir. Bunu başardığınız zaman markanız hakkında daha kolay geri bildirim alabilirsiniz. Bununla birlikte markanızı tanıma konusunda insanlara daha farklı seçenekler sunmuş olursunuz. Markanızın değerini onlarla kurduğunuz diyaloglarla aktarma fırsatını elde edersiniz. İnsanlarla etkileşim kurmaya açık bir marka olursanız onların güvenini kazanma konusunda çok daha avantajlı olursunuz.

Elde ettiğiniz geri bildirimlere mutlaka cevap vermeye çalışın. Bir kişi markanız hakkında bir şeyler söylüyorsa onlara ulaşmaya ve sahip oldukları sorunu çözmeye çalışın. Size gelen e-postalara veya mesajlara otomatik cevaplar vermekten kaçının. Markanızı olabildiğince kişisel ve arkadaş canlısı yansıtmaya özen gösterin. Kullanıcıların markanız hakkında olumlu şeyler söylemesini istiyorsanız onları anlayışla karşılamayı başarabilmelisiniz.

Markanın Tanıtımı

➤ Pazarlama Stratejisi Geliştirme

Markanızı tanıtmak istiyorsanız bir pazarlama stratejiniz olmalıdır. Marka ismini birçok insanın önüne çıkarabilmek istiyorsanız bu plana ihtiyacınız olacaktır. Özellikle ürün veya hizmetlerinize göre farklılık gösterecek pazarlama çalışmalarını iyi planlamalı ve bu planlamalarla yeni kullanıcılara ulaşabilmeyi başarmalısınız.

Oluşturduğunuz tüm materyallere marka adınızı ve marka mesajınızı yerleştirmeyi unutmayın. Alan ne olursa olsun pazarlama çalışmalarınızın kapsamı doğrultusunda marka adınız ve marka mesajınız son derece önem arz etmektedir.

➤ Sosyal Medyada Yer Alma

Sosyal medyada mutlaka yer almalısınız. Bugünlerde markanızı tanıtmanın en iyi yolu sosyal medya hesaplarına sahip olmaktır. Sosyal medya hesapları alın ve bunları düzenli olarak resimler, fırsatlar ve diğer bilgilerle güncel tutun. Markanızı takip eden insanlara uygun gelen şeyler paylaşarak onlarla etkileşim kurmaya çalışın.

İnsanları rahatsız etmekten kaçının. Sürekli olarak güncelleme yapmak yerine markanızı ön plana çıkarabileceğiniz özel paylaşımlar yapmaya özen gösterin. Sosyal medya paylaşımlarının bağlamsal açıdan insanlara uygun olması gerekir. Sürekli ürün reklamı yapmak onları huzursuz edeceği için bunun gibi yöntemlere başvurmaktan kaçınmalısınız.

➤ Sitenizi İyileştirme

İnternet ve sosyal medya gibi kavramların önemli olduğu bir dönemde yer almaktayız. Markanızın bir sitesinin olması bu nedenle önemlidir. Sadece site sahibi olmak değil aynı zamanda son standartları karşılamak da gerekir. Markanızın bir sitesi bulunmuyorsa bu durumda insanlara erişmek konusunda ciddi sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Sitenizi markanızı en iyi şekilde yansıtacak bir tasarım ortaya koyacak profesyonel birine emanet etmelisiniz. Onunla istişare ederek, sürekli irtibat halinde kalarak markanızı en iyi şekilde yansıtacak tasarıma sahip olmalısınız.

Bunun yanında duyarlı tasarım, mobil uyumluluk gibi unsurlara dikkat etmeniz gerekir. Ayrıca, sadece tasarım değil sitede ne tür içerikler sunduğunuz da önemlidir. Hizmet veya ürünlerinizi tanıtmanızı sağlayacak en uygun içerikleri hazırlamalı ve özellikle markanızı tanıtmayı başarabileceğiniz bir "hakkında" sayfasının olduğundan emin olmalısınız.

➤ Topluluğa Dahil Olma

Bir markanın insanlarla iletişim ve etkileşim kurabileceği en iyi durumlar onların içerisinde yer almayı başardıkları durumlardır. Eğer bir marka olarak güven kazanmak ve mesajlarınızı insanlara ulaştırmak istiyorsanız hedef kitlenizin yer aldığı topluluklarda aktif olmalısınız. Etkinlikler gerçekleştirmeli veya başkaları tarafından gerçekleştirilen etkinliklere katılmalısınız. Böylece insanlarla olan etkileşiminizi güçlendirebilirsiniz.

Bir marka oluşturmak istiyorsanız buradaki adımlar başlangıç aşamasında size yardımcı olacaktır. Her adımı dikkatlice okumalı ve üzerinde düşünerek hareket etmelisiniz. Marka yaratmak fikir olarak basit gözükebilir ama oldukça uğraş isteyen ve bununla birlikte zaman gerektiren bir olgudur.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap