Faydalı İçerik Oluşturma Kontrol Listesi

Blog yazarlığı yaptığınız her günün ardından daha fazla şey öğrenmek için çaba gösterirsiniz ve her geçen gün daha fazla şey öğrenmeniz çok daha zor bir eyleme dönüşür. Yaptığımız işi hayatımızın bir parçası olmaktan öteye taşırız ve hayatımız işin bir parçası haline dönüşür. 

Bu durumda kendimizi tehlikeli bir virajda buluruz çünkü takip ettiğimiz yolun bir standardı yoktur. Bunun için kontrol listeleri oluşturmamız gerekir. Bu kontrol listeleri bir şeyleri daha iyi yapmak ve daha başarılı sonuçlar alabilmek için ihtiyacımız olan yönlendirici tarifeler gibidir.

Blog adresimiz için içerik oluştururken kontrol listeleri en ideal, en faydalı ve en değerli içerikleri oluşturmak için kullanabileceğimiz önemli araçlardır. Oluşturduğumuz kontrol listesi yaratıcılığımızı maksimum seviyeye çıkarmamızı sağlayacak ve bu sayede okuyucularımıza çok daha kaliteli içerikler sunabileceğiz.

Faydalı içerik oluşturma kontrol listesi aşağıdaki başlıklardan ve içeriklerden oluşmaktadır. Unutmayın, vermiş olduğum bu bilgiler size sadece yol gösterecektir. İçerikleri hazırlamak ise yazma becerileriniz ve bilgi birikiminizle ilgili bir durumdur.

faydali icerik olusturma

Faydalı İçerik Oluşturma Kontrol Listesi

Faydalı içerik oluşturma kontrol listesi birkaç farklı unsuru içermektedir. Bir içerik bulunabilir, okunabilir, anlaşılabilir, eyleme geçirilebilir ve paylaşılabilir olmalıdır. Bir içerik oluştururken ve blog adresiniz için bir içerik stratejisi uygularken bunların hepsini göz önünde bulundurmalısınız.

Bulunabilir İçerik Oluşturma Adımları

Bulunabilir içerik aklınıza gelecek ilk soruya cevap niteliğindedir. “İnsanlar oluşturduğum içeriği nasıl bulabilir?” sorusunu düşünmeli ve içeriğinizi bu şekilde oluşturmalısınız. Yapmanız gereken içeriğin yapısını gözden geçirerek aşağıdaki niteliklere sahip olup olmadığını kontrol etmektir.

H1 Etiketi: Bu etiket çoğu blog yazısının ana başlığıdır. Ana başlığı oluştururken dikkat çekici kelimelere yer vermelisiniz.

H2 Etiketleri: Bu etiketler blog yazısının içerisinde yer alacak birincil alt başlıklardır. Bu etiketleri diğer başlık etiketleri ile hiyerarşiye uygun bir şekilde kullanmalısınız. Herhangi bir H2 kullanılmadan önce yazının içerisinde H3, H4, H5 veya H6 kullanılmamalı, H2 etiketine sahip başlığın mutlaka bu etiketlerin öncesinde kullanılmasına özen göstermelisiniz.

Meta Açıklama ve Anahtar Kelime: Blog yazısında hedefleme yapacağınız anahtar kelimeyi iyi düşünmelisiniz. Anahtar kelime kimseye hitap etmeyecek bir şey olmamalıdır. Bu anahtar kelimeyi başlıklarda, alt başlıklarda, meta açıklamada ve yazı içerisinde kullanmalısınız.

Linkler: Oluşturmuş olduğunuz blog yazısıyla ilgili ve alakalı olan dahili ve harici diğer içeriklere link vermelisiniz. Kendi oluşturduğunuz başka içeriklere link vermek site içerisindeki dolaşımı yükseltecektir, harici içeriklere link vermek ise sizi güvenilir bir kaynak haline dönüştürecektir.

Görsellerin Alt Etiketleri: Blog yazısı içerisinde yer alacak görsellerin alt etiketine sahip olmasını ve bunların anahtar kelime içermesine dikkat etmelisiniz. Arama motorlarının tarayıcıları görselleri doğrudan tanımlayamamaktadır. Sizin bu konuda onlara yardımcı olmanız ve içeriğinizi bulunabilir hale dönüştürmeniz gerekir.

Okumalısın: Görseller İçin SEO: Alt Etiketi ve Başlık Etiketi

Burada yer alan adımları takip ederek içeriğinizi bulunabilir bir içerik haline dönüştürebilirsiniz. Bunlardan hangisini es geçerseniz veya görmezden gelirseniz oluşturduğunuz içeriğin bulunma olasılığı bir o kadar düşük olacaktır.

Okunabilir İçerik Oluşturma Adımları

Blog adresinizde oluşturduğunuz içerikleri bulunabilir hale dönüştürdükten sonra dikkat etmeniz gereken bir sonraki adım içeriğin okunabilir olup olmadığıdır. Okunabilir içerik, ziyaretçiler ve sadık okuyucular tarafından en çok arzu edilen içerik türleridir. Bunu sağlayabilmek için aşağıdaki adımları takip etmeyi düşünmelisiniz.

Özgün Yazı Dili: Yazıları yazdığınız dil kişiliğinizi ortaya koymalıdır. İçerikler kişiselleştirilerek yazılmalıdır. Öznesi belli olmayan, hitap ettiği kişi belli olmayan daha çok ansiklopediler gibi başvuru kaynaklarında karşımıza çıkan anlatım dilinden uzak durmalısınız.

Anlamsal Parçalama: Bir blog yazısını hiçbir alt başlık, paragraf veya madde işaretleri kullanmadan yazmaya çalışırsanız o içerik okunamaz hale gelecektir. Bunun için yazınızı anlamsal olarak parçalara ayırmalısınız. Kısa paragraflar yazmalısınız ve okuyucunun okurken yorulmamasını dikkate almalısınız.

Madde İşaretleri: Bir blog yazısının içerisinde yer alan madde işaretleri o yazıyı daha okunabilir hale dönüştürür. Zaman zaman madde işaretlerinden yararlanarak okuyucunun dinlenerek devam etmesini sağlamalı ve onlara bilgileri daha çekici bir şekilde sunmalısınız.

Numaralı Listeler: Madde işaretlerine benzer şekilde numaraları listeler okuyucunun ilgisini çeken ve okuma eylemini kolaylaştıran yazı unsurlarıdır. Bunları kullanacağınız yerleri iyi düşünmelisiniz ve bilgileri anlamsal olarak parçalamaya çalışırken numaralı listelerden faydalanarak onları daha okunur hale dönüştürmelisiniz.

Her ne olursa olsun sahip olduğunuz özgün yazı dilinden kopmadan bilgileri okuyuculara aktarmaya çalışmalısınız. Okunabilir içerik oluşturmak istiyorsanız burada yer alan adımlar sizi başarıya götürecektir. İçerikleriniz okunabilir olmadığı sürece hiçbir değere sahip olmayacaklardır.

Anlaşılır İçerik Oluşturma Adımları

Okunabilir içerik oluşturmak sizin okuyucuyla buluşmanızı sağlar ama onlara anlaşılır içerik sunmadığınız sürece bu içerikten faydalanmayı düşünmeyeceklerdir. Anlaşılır içerik oluşturma, “Oluşturulan içirik okuyucu tarafından anlaşılabiliyor mu?” sorusuna cevap vermektedir. Oluşturduğunuz içerikleri anlaşılır hale dönüştürmek veya en başından anlaşılır içerik oluşturmak istiyorsanız aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.

Uygun İçerik Türü: Öncelikle, okuyucuların hangi içerikleri daha rahat anlayabileceğini belirlemelisiniz. Görsel içerikler, video içerikler veya metin içerikler gibi farklı içerik türlerinden yararlanabilirsiniz. En uygun içerik türü ise okuyucuların karşılaşmak istedikleri içerik türüdür. Metin içerikle uğraşmak istemeyen bir hedef kitleye metin içerik sunarsanız anlaşılır bir içerik oluşturmayı başaramazsınız.

Kullanıcı Beklentileri: Kullanıcının sizden ne beklediğini iyi bilmelisiniz. Kullanıcı blog adresinizde istediği türden içerikler bulamazsa çok kaliteli bir içerik oluşturmuş olsanız bile ona hitap edemezsiniz. Dolayısıyla ilgili kullanıcılar açısından anlaşılır içerikler ortaya koyamazsınız.

Bağlamsal Açı: Bağlamsal açıdan içeriğiniz tam anlamıyla kusursuz olmasa bile mükemmele yakın olmalıdır. Anlattıklarınızı en iyi şekilde desteklemeli, ortaya bir fikir atıp kaçan birisi olmamalısınız. İçeriklerin anlaşılır olmasını sağlamak istiyorsanız bağlamsal açıdan uygunluğunu kontrol etmelisiniz.

Okuma Seviyesi: Felsefe yapmamalısınız. Bu adım bu kadar basit. Okuyucu kitlenizin seviyesini iyi ölçmeli ve onların anlamayacağı dilden konuşmamalısınız. Teknik bir konuda bilgi arayan kullanıcıya en başından sonuna kadar yol gösteremiyorsanız ilgili teknik konuda ortaya bir çözüm koymaya çalışmayın.

Fikirleri Yenileme: İçerikte ele aldığınız konu çok eski olsa bile bu fikri yenileme yoluna gitmelisiniz. Yapmanız gereken eski bir fikri yeni bir bakış açısıyla ele alıp okuyucuya sunmaktır. İnsanların okuma davranışları gün geçtikçe değişmektedir. Eski usul anlatılan bir fikir onlara yabancı gelebilir. Yenilemek ise sizin elinizdedir.

Burada yer alan adımları takip ederek oluşturduğunuz içerikleri okuyucu açısından çok daha anlaşılır ve faydalı bir hale dönüştürebilirsiniz. Unutmayın, blog adresinizin merkezinde okuyucu olmalıdır. Onlar olmadan başarılı olabilmeniz mümkün değildir.

Eyleme Geçirilebilir İçerik Oluşturma Adımları

Blog adresinin başarı çıtasını yükseltecek olan en önemli durum eyleme geçmeye razı olan okuyuculara sahip olmaktır. Bunun için basit bir soruyu cevaplamanız gerekir. “Oluşturduğum içerikten faydalanacak bir okuyucu istediğim eylemi yerine getirecek mi?” sorusunu düşünmeli ve içerikleri oluştururken buna göre hareket etmelisiniz. Aşağıdaki unsurları gözden geçirerek oluşturduğunuz içeriklerin okuyucuları eyleme geçmeye teşvik edip edemeyeceğini kontrol edebilirsiniz.

Özet: İçeriğin hemen başında içerikte neler bulunacağının özetine yer vermelisiniz. Okuyucular bu özetten yola çıkarak ilgili blog içeriğini okumaya devam edebilecektir. Özetleri olabildiğince kısa tutun ve ilgi çekici ama gerçekçi ifadelere yer verin.

Harekete Geçirici Mesaj: Basit bir şekilde düşünün. İçeriği oluştursanız bile içerisinde tek bir harekete geçirici mesaj yoksa bunun sonucunda eyleme geçirilebilir bir içerik oluşturmuş olur musunuz? Her içerikte kendinize faydalı gelebilecek bir harekete geçirici mesaj oluşturmalısınız. Okuyucuların bu mesajları fark edebilmesini sağlamalısınız.

Okumalısın: Harekete Geçirici Mesaj Kullanımı ve Önemi

Yorumlar: Oluşturduğunuz içeriklere özgür bir biçimde yorum yapılabilmesini sağlamalısınız. Gelen olumlu ve olumsuz tüm yorumlara kapınız açık olmalıdır. Dikkat etmeniz gereken tek nokta yorumların üslubudur. Her yoruma teşekkür etmeyi ihmal etmemelisiniz.

Okumalısın: Olumsuz Blog Yorumları İle Nasıl Başa Çıkılır?

Paylaşmaya Teşvik: Oluşturduğunuz içeriklerin herhangi bir noktasında okuyucuları içeriği paylaşmaya davet etmelisiniz. Bunun için çekinmesine ve utanmanıza gerek yoktur. İçeriğiniz paylaşıldıkça güzelleşir ve daha fazla yoruma açık hale gelebilir.

Linkler: İçeriğin bulunabilmesi için dahili ve harici linkler kullanmanız gerektiğine değinmiştim. Benzer şekilde, ilgili ve alakalı içeriklere dahili linkler vererek okuyucuların site içerisinde dolaşım oranlarını yükseltebilir ve diğer tüm içeriklerden faydalanabilmeleri konusunda onlara yol gösterebilirsiniz.

İçerikleri belirli bir hedef için oluşturduğunuzu unutmayın. Okuyucular bu hedefi yerine getirmediği sürece blog adresinizi bir üst seviyeye taşıyamazsınız. Onları zorlamadan, ricalarda bulunarak istediğiniz eylemleri gerçekleştirmeye yönlendirmelisiniz.

Paylaşılabilir İçerik Oluşturma Adımları

Paylaşılabilir bir içerik oluşturmak herkesin hayalidir. Bunu yapabilmek için yine okuyucuyu merkeze almalı ve ona içeriği paylaşmak için bir neden sunmalısınız. Aşağıdaki adımları takip ederek okuyucuların oluşturduğunuz içerikleri paylaşma konusunda daha istekli olmasını sağlayabilirsiniz.

Duygusal Yaklaşım: Bir okuyucu bir içeriği paylaşmak istiyorsa onunla duygusal anlamda bağ kurmalıdır. İçerik onu mutlu ederse paylaşabilir, içerik onu şaşırtırsa paylaşabilir veya daha farklı duygularla bu içeriği paylaşmaya gidebilir. Önemli olan duygusal anlamda okuyucuya hitap edebilmektir.

Paylaşma Nedeni: Okuyucuya ilgili içeriği paylaşmak için bir neden sunmalısınız. Bu neden onu paylaşımı yapma konusunda ikna edici unsur durumudur. Duygusal yaklaşım ile bu ikisini iyi ayırt etmelisiniz. Bir okuyucu içeriği okuduğu zaman mutlu olabilir ama paylaşması için bir neden bulamayabilir. İstediği nedeni onu sunmalısınız.

Paylaşma Talebi: İçeriği oluşturması konusunda okuyucudan talebinizi iletmelisiniz. Hiç sıkılmadan ve çekinmeden rica ederek içeriğinizi paylaşmalarını talep etmelisiniz.

Paylaşımı Kolaylaştırma: İçeriği paylaşılabilir hale dönüştürmeyi başardıysanız son adımda onu kolayca paylaşılabilir yapmalısınız. Blog içeriğinin başında veya sonunda veya her iki noktasında da sosyal paylaşım butonlarına yer vermelisiniz.

Paylaşılabilir içerik oluşturma, faydalı içerik oluşturma kontrol listesinin son aşamasıdır. İçeriğinizi paylaşılabilir hale dönüştürmeyi başarmışsanız ve içeriğiniz paylaşılıyorsa doğru işler yaptığınızı düşünebilirsiniz.

Faydalı içerik oluşturma kontrol listesini kullanmaya başlamadan önce bunu nasıl kullanabileceğinizi bilmelisiniz. Bu liste herkes tarafından kullanılabilecek bir liste değildir. Öncelikle bu listeyi kullanabilmek için hedef kitlenizin önceliklerini anlamanız gerekmektedir. Bu listenin merkezinde okuyucular yer almaktadır. Okuyucuları merkeze alarak ilgili maddelerde onların arzu ettiği şekilde değişimlere gidebilirsiniz.

Okuyucularınız bir içeriğin içerisinde yer alan harekete geçirici mesajdan hoşlanmıyorsa onun yerini veya biçimini değiştirmeniz bir zorunluluktur. Onlarla inatlaşarak bir yere varamazsınız. Onların taleplerini gözden geçirmeli ve yaptığınız analizlerle taleplerinin doğru olup olmadığına karar vermeli ve uygulamaya koymalısınız.

Faydalı içerikler oluşturmak istiyorsanız işte size takip edebileceğiniz bir kontrol listesi! Adım adım ilerleyin ve blog adresinizin içeriklerini çok daha okunabilir, anlaşılabilir ve paylaşılabilir hale dönüştürün. Bu listenin ihtiyaçlarınızı karşılayacağını düşünüyorsanız hemen paylaşın ve arkadaşlarınızı bu liste hakkında bilgilendirin!

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap